Romania

Pactul verde (II)

Pactul verde (II)
Distribuie:  

Lumea agriculturii ecologice este bine împărțită în mai multe categorii, de la pionierii „ideologi“, care au rămas atașați de valorile organice tradiționale și simt că organicul își pierde sufletul, până la moderni, „neo convertiți“, care se apropie de această piață, cu spirit de antreprenor și care gândesc mai ales economic.

Produse bio din industria agroalimentară

Când vorbim despre consumul de produse ecologice ne gândim mai ales la fructe și legume sau chiar la ouă și carne de pasăre. Cu toate acestea, piața ecologică este acum formată în principal din produse din industria agroalimentară. Produsele alimentare, lactate, panificație, catering și congelate reprezintă 65% din piața ecologică. Doar sectorul alimentar, cel mai mare din punctul de vedere al cifrei de afaceri, reprezintă o piață de 2 miliarde de euro, în timp ce cel al fructelor și legumelor, care se află pe locul doi, se ridică la 1,5 miliarde de euro.

Aceste alimente procesate sunt produse de multă vreme în principal de IMM-uri familiale, foarte apropiate de producătorii lor, și care au putut profita de atitudinea de așteptare și inacțiunea marilor producători de alimente, ce au rămas mult timp sceptici cu privire la produsele bio. Dar, observând că s-a confirmat explozia acestei piețe hipermediatizate, că s-au practicat rate mari de marjă la toate verigile din sectoarele ecologice, marile companii agroalimentare au ajuns să reacționeze sub diferite forme: preluări de IMM-uri care le permit să dobândească cunoștințe, mărci, rețele de producători, lansare de produse organice sub propriul brand: numai mărcile naționale au asigurat de fapt 70% din creșterea pieței timp de patru ani, făcându-le să fie adevăratul motor al creșterii organice, alături de mărcile private.

„Anunțând recent (noiembrie 2020) proiectul lor de a deveni un nou jucător european major pe această piață ecologică și sustenabilă, Xavier Niel, fondatorul Free și finanțatorul Mathieu Pigasse, sunt deja simboluri ale acestei schimbări de paradigmă cu care se confruntă toți jucătorii organici.“

Distribuție în masă pe drumul către războiul prețurilor

Micile magazine independente (primul punct de vânzare specializat în produse bio a fost înființat în Franța în 1950) sunt marii perdanți în această cursă pentru cota de piață condusă cu răzbunare de marii retaileri care se pregătesc pentru această bătălie pe prețuri. politică dinamică de creștere internă și externă.

Marile grupuri de distribuție cu mijloace financiare considerabile au creat sute de noi puncte de vânzare în doar câțiva ani sau au cumpărat numeroase lanțuri de magazine specializate în produse bio. Astfel, Monoprix a cumpărat rețeaua de distribuție Naturalia, Intermarché a luat o acțiune la Comptoirs de la Bio, Carrefour a devenit numărul 1 francez pe piața bio… Rafturile dedicate de marii retaileri produselor bio s-au prelungit considerabil.

Mărcile distribuitorilor s-au înmulțit. Marii comercianți cu amănuntul au cucerit astfel 49% din piață și au preluat lanțuri de produse ecologice specializate (de exemplu, Biocoop, La Vie claire = 34%), în timp ce vânzările directe reprezintă acum doar 12% din achizițiile de alimente bio.

Piața este pregătită să intre într-o eră a democratizării prin prețuri mai mici. Marii comercianți cu amănuntul vor fi primii la rând pentru această nouă eră organică. Putem vedea ce va câștiga din asta. Dar va putea demonstra responsabilitatea în distribuția valorii pentru a evita un dezastru la nivel de producție?

Suntem acum departe de vremea în care produsele bio erau în esență produse proaspete, cumpărate direct de la un mic producător de pe o piață locală... Numărul jucătorilor implicați pe această piață s-a înmulțit.

Piața ecologică nu mai este doar locală, ci națională, chiar internațională. Gama de produse ecologice disponibile consumatorilor s-a extins considerabil și acoperă toate ramurile alimentare. Afacerea ecologică rezultată din dezvoltarea sectoarelor ecologice a devenit astfel un nou El Dorado pentru toți actorii implicați în dezvoltarea acestei piețe care oferă noi oportunități de creare de valoare.

Dezvoltarea producției agriculturii ecologice de către sectoare foarte organizate și din ce în ce mai integrate pentru a câștiga în competitivitate va slăbi însă cu siguranță micile ferme ecologice de tip artizanal care nu realizează sau nu pot realiza vânzări directe sau IMM-uri de transformare subcapitalizate.

Scăderea inevitabilă a prețurilor la produse ecologice în urma creșterii producției va duce la o restructurare profundă a sectoarelor ecologice. Intrăm în era afacerilor bio, ceea ce înseamnă un alt mod de a gândi dezvoltarea acestei piețe, un alt mod de a o organiza și un alt mod de a reuși în ea.

Dr. ing. Daniel BOTĂNOIU

agricultura ecologica, industrie agroalimentara, Pactul Verde

Alte articole: