600x250 v1

Turism 02 Septembrie 2017, 11:00

Muzeul locomotivelor cu abur din Reșița

Scris de

Chiar dacă Banatul nu este considerat o zonă cu multe destinații turistice, așa cum sunt de pildă Bucovina și Transilvania, vă îndemn să vă faceți timp să vizitați cel puțin o dată cel mai mare muzeu tehnic din Europa – Muzeul locomotivelor cu abur. Obiectivul turistic de astăzi a fost amenajat în anul 1972, la aniversarea unui secol de fabricare a locomotivelor cu abur la Reșița. Aici sunt expuse 16 locomotive ce aparțin diferitor perioade, 14 dintre ele fiind construite chiar pe plan local.

„Resicza“

În momentul în care am văzut muzeul pentru prima oară, am rămas oarecum surprinsă și asta datorită faptului că mă așteptam să fie altfel, altfel în sens negativ, mai puțin îngrijit și mai puțin valorificat. Însă nu a fost deloc așa, locomotivele erau frumos aliniate într-un spațiu generos, iar curățenia era curățenie: printre alei iarba era tunsă, florile ofereau un plus de frumusețe locului, iar băncile erau amplasate cel mai adesea în fața locomotivelor, tocmai pentru a le putea analiza pe îndelete, fără să obosești.

Nu întâmplător acest muzeu a fost amenajat la Reșița; mulți dintre dumneavoastră probabil știu că în anul 1872 aici a fost construită prima locomotivă cu abur din spațiul sud-est european. „Resicza“, după cum este cunoscută, a fost construită după modelul locomotivei Szekul, de proiectantul John Haswell. Din punct de vedere tehnic trebuie amintit faptul că este o locomotivă tender, cu lungimea de 4,48 m și greutatea de serviciu de 11,5 tone, are 2 roți cuplate și se poate înscrie în curbe cu raza de până la 45 m. Are forța de tracțiune de 1.125 kg și 45 CP la viteza de 11 km/h.

„Resicza“ a fost recuperată în anul 1961 de la Câmpia Turzii, acolo unde fusese garată pe o linie de manevră. Așezată în mijlocul parcului, pe un fel de suport asemeni statuilor, aceasta a fost bine întreținută de-a lungul timpului și își păstrează până în prezent autenticitatea, bucurând privirile turiștilor care aleg să viziteze această zonă. Tot între anii 1872-1873 în Europa au mai fost construite două astfel de locomotive, Bogsan și Hungaria.

„Principesa Elena“

Lângă vedeta muzeului se află „Principesa Elena“, cea de a doua locomotivă cu abur supraîncălzit din seria 700, dezvoltată de proiectanții Fabricii de Locomotive Reșița. După ce a fost scoasă din funcțiune în anul 1970, locomotiva a fost adusă la muzeu și i-a fost oferit un loc central. Prima locomotivă din seria 700 a fost denumită „Principele Carol“, însă nu este expusă la Reșița.

Locomotiva Trenului Regal

Un alt exponat pe care nu ai cum să nu-l remarci este locomotiva 230.516, fabricată în 1936 și cuprinsă în Tezaurul Patrimoniului Național Cultural. Locomotiva a fost comandată de către Regele Ferdinand, cu specificația ca vagoanele sale să-i ofere confortul necesar pe parcursul călătoriilor oficiale. Locomotiva a avut rolul de a tracta de-a lungul vremii Trenul Regal. Garnitura a fost finalizată după moartea regelui, dar în vagoanele sale au călătorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu.

O adevărată lecție de istorie a locomotivelor

Pe lângă cele 3 locomotive amintite mai sus, aici puteți vedea alte 13, dintre care unele forestiere, care vă vor aminti cu siguranță de celebrele mocănițe din diferite zone ale țării, devenite obiective turistice importante. Mai puteți admira exponate cu diferite dimensiuni și caracteristici diversificate, printre care locomotive cu ecartament normal sau îngust și locomotive uzinale.

Până în anul 1964, la Reșița au fost fabricate 1.491 de locomotive cu aburi, iar din acel moment s-a trecut la producerea de locomotive Diesel şi ulterior electrice.

Cu ce rămâi după ce vizitezi acest muzeu? Cu o adevărată lecție de istorie a locomotivelor! O lecție care demonstrează încă o dată performanțele pe care le-a avut cândva țara noastră, comparativ cu ceea ce se întâmplă astăzi, când tot mai puțini dintre noi apelăm la călătoriei cu trenul. Și știm cu toții din ce motive!

GALERIE FOTO


Larissa SOFRON


Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Copyrights © Lumea Satului

Redacţia:

Str. Moineşti nr. 12, Bl. 204, Sc. A, Ap. 4, sector 6, Bucureşti.
Pentru corespondenţă: OP 16, CP 39.
Tel/fax.: 021.311.37.11;
ISSN 1841-5148

Marketing, abonamente, difuzare
Tel: 031.410.07.45
- Nicusor Oprea Banu – 0752.150.146, 0722.271.338;

Compartiment financiar
– dr. Niculae Simion – 0741.217.627

Editura: ALT PRESS TOUR Bucureşti