Romania

Distileria de gin, cum o faci să funcționeze și ce potențial are

Distileria de gin, cum o faci să funcționeze și ce potențial are
Distribuie:  

Alexandru Haită, fermier din comuna Călinești, județul Teleorman, este primul antreprenor român care a înființat o distilerie de băuturi spirtoase non-tradiționale, unde produce gin și rom. Spune că a ales acest segment de nișă pentru că există un potențial important de dezvoltare și că afacerea este profitabilă dacă ai suficientă răbdare.

Investiția inițială

Resursele necesare pentru demararea unui astfel de business sunt de minimum 100.000 de euro și se axează pe achiziția de echipamente necesare distilării. Producția de gin se încadrează în regimul de producție alimentară, așadar toate echipamentele care vin în contact cu alcoolul trebuie să fie din inox.

„100.000 de euro se duc doar în partea de echipamente de distilare, îmbuteliere, etichetare (manuală sau semiautomată) și depozitare. Partea de marketing și promovare, logistică implică alte resurse. În distileria noastră, noi am mai investit cca 30.000 de euro doar în spațiile de vânzare, magazinele cu ridicata și magazinul cu amănuntul care sunt obligatorii în cadrul antrepozitului fiscal.“

Achiziție echipamente

Realizate din inox și cu standarde specifice, echipamentele pentru această activitate pot fi achiziționate doar pe piața externă.

„În România nu se produc astfel de echipamente, ci doar alambicul clasic care nu te ajută să scoți un produs de super calitate. Instalațiile pe care le avem noi sunt de ultimă generație, funcționează electric, poți controla fluxul de distilare, temperaturile de răcire, viteza vaporilor din coloana de distilare. Practic, echipamentul acesta îți poate asigura repetabilitatea produsului. Când ești artizanal nu trebuie să scoți acum un produs foarte bun și mâine nu. Dacă produci în regim artizanal, și produsul are alt gust. În cazul produselor artizanale ți-ai făcut treaba în rețete și tehnica de distilare, dar produsul trebuie să fie același. Dacă ai 100 de sticle pe șarjă și scoți o șarjă la două luni, produsul trebuie să fie același. Foarte important! Cel care vrea să pornească un business în distilare are două variante pentru a scoate un produs bun. Fie să se perfecționeze în tehnica de distilare (eu am absolvit un curs de craft master distiler în Olanda), fie să găsească pe cineva specializat. Eu nu am găsit însă pe nimeni în România.“

Capacitatea de producție

Pentru înființarea unei distilării sunt necesari cel puțin 100 mp, iar compartimentarea se face pentru mai multe sectoare de activitate, respectiv producție îmbuteliere, depozitare, încăperi pentru angajați.

„Capacitatea minimă de producție la început de drum poate să fie și de 5.000 de sticle. Important este să îți faci calculele, astfel încât să poți realiza un upgrade rapid. Când începi cu instalații mici îți permiți să testezi și le poți folosi în viitor doar pentru dezvoltarea de rețete. Eu am instalații de distilat de 10, 50 și 100 de litri. Dezvoltarea rețetelor o fac folosind instalațiile de 10 litri și apoi le multiplicăm. E cel mai sigur și nu consumi foarte multe resurse. Într-adevăr, dacă ne gândim la costuri, instalațiile de mici dimensiuni sunt cele mai scumpe, dar, în schimb, pe termen lung te ajută la dezvoltarea rețetelor.“

Valorificare

Materia primă pentru obținerea wiskey-ului o constituie alcoolul de minimum 96%, alcool din cereale și diferite ierburi aromatice. Termenul de valabilitate pentru ingredientele folosite în rețetele de producere a ginului este foarte generos pentru că majoritatea sunt deshidratate. Condițiile de păstrare impun o temperatură între 15-20 de grade Celsius și o umiditate scăzută.

„Pașii pentru valorificare pot diferi. Cea mai rapidă variantă presupune valorificarea on-line, cu livrarea la domiciliu, metodă pe care o practicăm și noi. Nu trebuie să te aștepți însă la comercializarea unor volume extraordinar de mari. Trebuie să iei în calcul că, dacă ai un produs și un brand nou, trebuie să creezi o imagine. Trebuie să crești acel brand și să îl faci cunoscut. Poți să ai un produs extraordinar de bun, dar, dacă brandul nu este cunoscut și nu îl aduci în atenția consumatorului, nu faci nimic cu el. O altă variantă de valorificare presupune găsirea unui distribuitor, un partener bun căruia să îi dai toată marfa. Nu există însă o rețetă a succesului, totul trebuie dezvoltat.“

Prețuri de comercializare

Prețurile de piață ale ginurilor variază între 50 și 60 de lei pentru cele realizate în sistem industrial. Ginul artizanal, în special cel în a cărui rețetă sunt folosite ingrediente ecologice și al cărui cost de producție este destul de ridicat, costă mai mult.

„Nu trebuie să te gândești că în doi ani vei recupera investiția pentru că  vei fi dezamăgit. Eu am preferat să am un plan de recuperare a investițiilor de minimum cinci ani. Dacă se întâmplă mai repede sunt foarte fericit, lucrurile decurg mai bine decât mi-am dorit, dar în cinci ani sigur ai timpul necesar de a dezvolta produsul și de a-ți recupera investiția. Eu zic că mai puțin de cinci ani nu este realist. Pe segmentul de nișă de băuturi spirtoase potențialul este și se dezvoltă constant. În cazul băuturilor spirtoase tradiționale există în România suficienți producători. Pe partea de pălincă suntem renumiți și avem niște branduri foarte puternice, dar partea de spirtoase non-tradiționale – gin, rom, wiskey, lichioruri – acum se dezvoltă.“

Laura ZMARANDA

gin romanesc, distilarie, distilarie de gin

Alte articole:

Cum ne protejăm eficient gospodăria de prădători

Pașii pentru obținerea certificării produselor montane

Berea cu aromă de ciocolată și cafea de la USV Iași

Cum să cultivi citrice în casă și grădină

Eco-domuri, case pentru 800 de ani

Minifântână pentru casă sau grădină

Sfaturi pentru construcția unei case din baloți de paie