Cel mai mare terminal de transbordare cereale din Europa a fost inaugurat la Dorneşti
Cerealele care vin din Ucraina pe cale ferată cu ecartament larg vor fi preluate de alte garnituri cu ecartament normal în terminal de transbordare cereale şi apoi vor fi transportate până în Portul Constanţa tot pe cale ferată. Acest lucru va duce la descongestionarea traficului rutier.
Cel mai mare terminal de transbordare a cerealelor din Europa a fost inaugurat pe 31 mai, la Dorneşti, în judeţul Suceava, în apropierea graniţei cu Ucraina. Cerealele care vin din Ucraina cu trenul pe cale ferată cu ecartament larg, de 1.524 mm, specific pentru Rusia și țările foste membre ale Uniunii sovietice, vor fi preluate de alte garnituri cu ecartament normal, de 1.435 mm, caracteristic celor mai multe țări europene, care le vor transporta până în Portul Constanţa. Acest lucru va duce la descongestionarea traficului rutier.
Prin deschiderea celui mai mare terminal de transport al cerealelor din Ucraina, la Dornești, se va rezolva o problemă importantă a județului Suceava, respectiv fluidizarea traficului rutier spre frontiera cu Ucraina, dar şi reducerea traficului de camioane de la Siret spre Portul Constanţa, fluidizându-se astfel şi traficul rutier pe acest traseu.
500 de tone de cereale transbordate pe oră, la Dornești
Investiția realizată la Dorneşti s-a ridicat la aproximativ 10 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată de cel mai mare grup de companii private feroviare cu acționariat românesc din Europa de Sud-Est, Grampet Group.
Complexul de la Dornești va permite transportul a 240.000 de tone de cereale și produse agricole lunar
Terminalul de transbordare cereale din Europa de la Dorneşti are o capacitate de transport de trei milioane de tone anual şi se pot încărca și descărca simultan câte opt vagoane într-o stație de 128 de metri. Proiectat să funcționeze 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, 365 de zile pe an, terminalul are două linii transportoare cu o capacitate de 250 de tone pe oră fiecare, ceea ce permite transbordarea a 500 de tone de marfă pe oră.
„Noul complex de la Dornești are o capacitate de transbordare cereale de 3 milioane de tone anual. Datorită acestei capacități și a tuturor celorlalte soluții tehnice și tehnologice de vârf oferite, terminalul va deveni un punct strategic pentru fluidizarea traficului de cereale de la granița cu Ucraina în Portul Constanța. Facilitățile existente sunt similare cu cele ale terminalelor din porturile maritime și fluviale. Aici se permite transbordarea simultană a 8 vagoane de cereale de tip ucrainean, care sunt cu ecartament larg, și 8 vagoane de tip românesc, cu ecartament normal. Toate celelalte terminale din Europa permit transbordarea a cel mult 2 vagoane simultan”, a explicat Gruia Stoica, președintele GRAMPET Group, la inaugurarea terminalului.
România, nod logistic în Europa de Est
Importanța complexului a fost recunoscută, în deschiderea oficială, și de Florin Spătaru, consilier de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului Marcel Ciolacu, Mircea Abrudean, secretar general al Guvernului, Victor Ponta, consilier onorific al premierului în domeniul relaţiilor economice internaţionale, Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, și Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean Suceava.
„Securitatea alimentară a multor țări, atât din Europa, cât și din Orientul Mijlociu și Africa, a fost grav afectată de războiul din Ucraina. Ca urmare a unei investiții private de peste 10 milioane de euro, a fost inaugurat cel mai mare terminal de transbordare a cerealelor din Europa.
Situat strategic, la granița cu Ucraina, acesta facilitează transportul eficient și rapid al cerealelor și va consolida poziția României ca nod logistic în Europa de Est“, a afirmat Mircea Abrudean, secretarul general al Guvernului.
Pentru România, deschiderea acestei investiții este importantă, deoarece în Ucraina începe campania de recoltare a cerealelor și vagoanele cu grâu vor trebui transbordate spre Marea Neagră. Investiția este extrem de bine-venită și din punctul de vedere al parteneriatului și solidarității cu Ucraina, dar și în ceea ce privește securizarea transportului – să nu ajungă cereale la negru pe piața românească, pentru că și fermierii români au nevoie de o concurență loială, sunt de părere autoritățile sucevene.
Fostul prim-ministru Victor Ponta, consilier al premierului Marcel Ciolacu, prezent la inaugurarea de la Dorneşti, a spus că este de apreciat că Grampet investeşte în asemenea facilităţi.
El a spus că trebuie explicat oamenilor că în felul acesta România câştigă foarte mult, iar zona de nord-est a României, cea mai puţin dezvoltată din păcate, se poate dezvolta cu toate resursele politice şi financiare, publice şi private care sunt alocate pentru acest efort european, transatlantic, de a sprijini Ucraina nu doar în acest moment dificil al războiului, dar mai ales pentru ceea ce va fi reconstrucţia ei.
„Eu îmi doresc ca România să fie cea mai importantă poartă pentru reconstrucţia Ucrainei, să profite de acest lucru ca să-şi dezvolte infrastructura feroviară, rutieră, aeriană, maritimă, ceea ce nu a făcut în mod suficient în ultimii ani şi să arătăm că au voie şi privaţii să investească, mai ales că investesc mult mai bine decât investiţiile publice“, a precizat Victor Ponta.
La ceremonia de inaugurare de la Dornești, județul Suceava, au participat oficialități – reprezentanți ai autorităților române centrale şi locale și ai autorităţilor ucrainene, ambasadori şi diplomați.
Silviu BUCULEI
cereale, transport, logistica, Dornesti
- Articol precedent: Valorificarea boabelor de fasoliță în hrana păsărilor
- Articolul următor: Afidele și tehnologia digitală