Imprimă această pagină
Social 17 Ianuarie 2018, 16:36

Autostrăzi cu viteza melcului: 22,6 km/an, după 1990

Scris de

Ministerul Transporturilor a anunțat că, în 2018, va aloca 1,71 miliarde lei pentru construirea de autostrăzi și centuri ocolitoare, mai mult cu 20% decât suma cheltuită în 2017, de 1,44 miliarde de lei. Bugetul va crește nesemnificativ în 2019 și 2020, fiind estimat la 2,39 miliarde de lei, respectiv 2,94 miliarde de lei, potrivit bugetului pentru 2018 și estimărilor până în 2020. Și tot Ministerul Transporturilor a informat că Guvernul României a semnat, la sfârșitul anului trecut, un memorandum cu Banca Mondială pentru a finanța celebra autostradă Comarnic – Brașov, un tronson despre care se vorbește și nu se face nimic (în afară de a toca milioane pe studii de fezabilitate) de peste 10 ani.

Ar fi curios să aflăm un istoric al construirii autostrăzilor în România. Și avem o statistică neonorantă. Practic, România dispune de o rețea de magistrale rutiere de 746 km. 113,2 km au fost realizați înainte de 1989, iar 632,8 km – după 1990. Cu alte cuvinte, țara noastră a construit autostrăzi cu o viteză de 22,6 km pe an!

2017: un tronson inaugurat, unul demolat, trei șantiere deschise, stadiul de execuție – zero

În 2017, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a cheltuit pentru construirea de autostrăzi 1,44 miliarde de lei. Pe ce lucrări s-au dus banii este dificil de aflat fiindcă statistica CNAIR este confuză. Știm cert că anul trecut s-a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru trei investiții, dar în toate cazurile nu s-a mișcat absolut nimic pe șantiere:

– Autostrada Brașov – Borș, tronson Câmpia Turzii – Gilău, pod peste râul Someșul Mic și canal Hidroelectrica (0,32 km), data semnării ordinului de începere a lucrărilor – iulie 2017, stadiul fizic și finanțare zero;

– contract parcări pe Autostrada București – Ploiești, valoare contract – 35 mil. lei, data de înce­pere a lucrărilor – martie 2017, stadiul fizic și de finanțare zero;

– Autostrada Brașov – Borș, tronson Târgu Mureș – Ogra Lot, 4,5 km, 284,92 mil. lei, data de începere a lucrărilor – iulie 2017, stadiul fizic și finanțare zero.

În noiembrie 2017 au fost recepționate lucrările de pe un singur tronson, Gilău – Nădășelu, de pe Autostrada Brașov – Borș, 8,7 km, pentru care s-au cheltuit 258,19 mil. lei (data de începere a lucrărilor – aprilie 2014, stadiu fizic de execuție – 100%, stadiul de finanțare – 93,91%). Pe acesta însă nu se poate circula pentru simplul motiv că nu este legat de niciun alt drum. La aceasta adăugăm faimoasa autostradă demolată (Orăștie – Sibiu) la puțin timp după ce a fost recepționată.

Viteză de 2 km/an la centura Constanței

Să vedem însă la ce mai spune Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere că a muncit! Și începem cu varianta de ocolire a orașului Constanța, parte din Autostrada Soarelui, care va fi gata probabil în al zecelea an de la data la care a fost semnat ordinul de începere a lucrărilor. Cum ar veni, într-o zonă nu foarte dificilă din punctul de vedere al lucrărilor de artă, firma a lucrat cu viteză de 2 km de șosea/an.

Centura ocolitoare măsoară 21,775 km, iar investiția s-a ridicat la peste o jumătate de miliard de lei (531,23 mil. lei). Lucrările au fost începute în 2008, iar în decembrie 2017 stadiul de execuție era de 93,50%, iar cel de finanțare, de 91,61%. Apoi mai sunt două șantiere pentru care contractele au fost reziliate, iar procedurile pentru o nouă licitație nu au fost începute nici în 2017:

– Autostrada Brașov – Borș, tronson Suplacu de Barcau – Borș, 60,25 km, valoare contract – 701 milioane de lei, data de începere a lucrărilor – iulie 2015, stadiul fizic de execuție – 52,1%, stadiul de finanțare – 55,7%. Contractele au fost reziliate de două ori, prima dată cu firma Bechtel, a doua oară cu asocierea condusă de firma Corsan;

– Autostrada Orăștie – Sibiu Lot 3 (contract de lucrări reziliat), 22,11 km, 604,79 mil. lei, data de începere a lucrărilor – iunie 2011, stadiul fizic – 96%, stadiul de finanțare – 93,86%. Și ar mai fi, de asemenea, două crâmpeie din Autostrada Brașov – Borș,  unde nici în 2017 nu s-au semnat contractele de execuție: Mihăiești – Suplacu de Barcău, 80,05 km, și tunelul Meseș – 2,4 km.

Cele mai multe contracte au fost semnate în 2016

În rest, la capitolul autostrăzi avem lucrări începute din 2011 și până în 2016, la care stadiul de execuție variază de la zero la ceva peste 90% în rare cazuri:

– Autostrada Lugoj – Deva, Lot IV, 22,139 km, valoare investiție – 419,397 mil. lei, data de începere a lucrărilor – iunie 2011, stadiul fizic de execuție – 70,79%, stadiul de finanțare – 58,23%;

– Autostrada Lugoj – Deva, Lot II, 28,6 km, 562,73 mil. lei, data de începere a lucrărilor – noiembrie 2013, stadiul de execuție – 95,62%, stadiul de finanțare – 54%;

– Autostrada Lugoj – Deva, Lot III, 21,141 km, 579,93 mil. lei, data de începere a lucrărilor – noiembrie 2013, stadiul fizic de execuție – 79,59%, stadiul de finanțare – 74,25%;

– Autostrada Sebeș – Turda Lot 1, 17 km, 541,73 mil. lei, data de începere a lucrărilor – decembrie 2014, stadiul fizic de execuție – 39,50%, stadiul de finanțare – 37,97%;

– Autostrada Sebeș – Turda Lot 2, 24,25 km, 549,33 mil. lei, data de începere a lucrărilor – decembrie 2014, stadiul fizic de execuție – 44%, stadiul de finanțare – 37,85%;

– Autostrada Sebeș – Turda Lot 3, 12,45 km, 420,51 mil. lei, data de începere a lucrărilor – mai 2014, stadiul fizic de execuție – 99%, stadiul de finanțare – 89,95%;

– Autostrada Sebeș – Turda Lot 4, 16,3 km, 470 mil. lei, data de începere a lucrărilor – mai 2014, stadiul fizic de execuție – 94%, stadiul de finanțare – 76,86%;

– Autostrada Brașov – Borș, tronson Nădășelu – Mihăiești, 16,85 km, 445,12 mil. lei, data de începere a lucrărilor – octombrie 2016, stadiul fizic și finanțare zero;

– Autostrada București – Brașov, intrare București, 3,325 km, 129,18 mil. lei, data de începere a lucrărilor – februarie 2016, stadiul fizic de execuție – 63,72%, stadiul de finanțare – 32,1%;

– Autostrada Brașov – Borș, tronson Târgu Mureș – Ogra Lot II, 10,10 km, 251,35 mil. lei, data de începere a lucrărilor – ianuarie 2016, stadiul fizic de execuție – 58,3%, stadiul de finanțare – 48,89%;

– Autostrada Brașov – Borș, tronson Ogra – Câmpia Turzii Lot I, 3,6 km, 55,78 mil. lei, data de începere a lucrărilor – mai 2016, stadiul fizic – 37%, stadiul de finanțare – 27,68%;

– Autostrada Brașov – Borș, tronson Ogra – Câmpia Turzii Lot II, 17,9 km, 437,63 mil. lei, data de începere a lucrărilor – mai 2016, stadiul fizic de execuție – 17%, stadiul de finanțare – 23,77%;

– Autostrada Brașov – Borș, tronson Ogra – Câmpia Turzii Lot III, 15,7 km, 279,74 mil. lei, data de începere a lucrărilor – mai 2016, stadiul de execuție – 5%, stadiul de finanțare – 19%.

Maria Bogdan


Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Articole recente - Lumea Satului

Articole înrudite