PRIA Enviroment: noutăți despre Sistemul de Garanţie-Returnare
În cadrul conferinței de presă „PRIA Environment 2022“ din luna noiembrie au fost reunite companiile din domeniul mediului, producătorii, retailerii și autoritățile pentru dezbaterea legată de temele esențiale de mediu precum: implementarea sistemului depozit – garanție, transpunerea Directivelor UE, industria și tranziția spre o economie verde, colectarea și reciclarea.
În luna august a acestui an a fost aprobat actul normativ privind desemnarea administratorului sistemului de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje. Astfel,
SC RetuRo Sistem Garanție Returnare SA, persoană juridică română, unică la nivel național, a fost desemnată exclusiv pentru a implementa, gestiona, opera și a asigura finanțarea sistemului de garanție-returnare. SC RetuRo Sistem Garanție Returnare SA este o entitate în care se regăsesc reprezentanții producătorilor, ai comercianților, dar și statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecția mediului, cu un procent de 20% din acțiuni.
În acest context, consumatorii vor putea returna ambalejele din PET, sticlă și metal, începând din 30 noiembrie 2023, când în România va începe să funcționeze Sistemul de Garanție-Returnare, conform ultimelor modificări și completări aduse la HG 1074/2021. La cumpărarea unei băuturi din următoarele categorii: apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase de la un comerciant, consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 RON, care va fi recuperată odată cu returnarea ambalajului.
„În perioada următoare trebuie construită o întreagă infrastructură în spatele sistemului, care să permită colectarea ambalajelor returnate de consumator la comercianți, numărarea acestora, compactarea, trimiterea către reciclare, activități care se vor desfășura în centrele de sortare și de numărare pe care urmează să le construim în cadrul RetuRO“, declară Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României pentru Mediu, asociație acționar al companiei RetuRO. Așadar, în aproximativ un an, producătorii vor epuiza stocurilor cu ambalaje neinscripționate SGR.
În perioada de tranziție vor exista ambalaje cu și fără etichetă SGR pe rafturile magazinelor. Începând cu data intrării în funcțiune a SGR, nu se vor mai putea introduce pe piață produse neinscripționate SGR, cu excepția produselor care se află în stocul producătorilor și ale comercianților, acestea putând fi comercializate până la data de 31 decembrie 2024.
„Comercianții vor organiza puncte de returnare în cadrul magazinului, pentru colectarea ambalajelor manuală sau prin aparate de tip RVM, având și posibilitatea, îndeosebi pentru comercianții cu suprafețe de vânzare sub 200 mp, să organizeze puncte de returnare în asociere cu unitățile administrativ-teritoriale pe a căror rază teritorială își desfășoară activitatea. Dorim să asigurăm consumatorilor finali o cale cât mai facilă pentru recuperarea garanției plătite de aceștia la achiziționarea produselor care intră sub incidența SGR“, Maria Maxim, președinte al Asociației Retailerilor pentru Mediu, asociație acționar al companiei RetuRO.
Anca LĂPUȘNEANU
mediu, priaevents, PRIA Enviroment
- Articol precedent: Protecția turbăriilor în contextul schimbărilor climatice
- Articolul următor: UE vrea să pună capăt comerțului ilegal cu specii sălbatice de faună și floră