Aspecte din evoluția învățământului agricol în România
- Scris de Lumea Satului
- Publicat în Invatamant. Cercetare
Deși România a fost o țară preponderent agricolă, învățământul agricol a apărut mai târziu decât în țările din vestul Europei.
- Prima școală agricolă apărută în 1789 la Sânicolaul Mare din inițiativa lui Cristofor Nacu urmărea să-și pregătească lucrători calificați pentru propria moșie.
- Din 1828 au început să se introducă noțiuni de agricultură la gimnaziul Trei Ierarhi din Iași, unde se preda „economia pământească“.
- În 1833 la Colegiul Sf. Sava din București s-a introdus un curs de agricultură.
- În 1834 la Blaj se înființează o școală de viticultură și agricultură.
- În 1835 se organizează în Muntenia „Societatea de Agricultură a României“ cu o fermă proprie la „Ciotăria Pantelimon“ și o școală de agricultură care nu a durat decât 6 luni.
- În 1838 în școlile sătești se introduce „lucrarea pământului și economia casei“.
- Învățământul agricol superior în Moldova a apărut la Academia Mihăileană în 1838, fiind predat de Leon Filipescu, iar din anul 1842 de Ion Ionescu de la Brad.
- În 1853 ia ființă școala agricolă Pantelimon, care din 1869 se mută la Herăstrău și a evoluat până la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară de azi.
- În 1870-1871 iau ființă școlile agricole de la Galata-Iași și Balta Verde Craiova, cu o existență efemeră, elevii lor fiind transferați la Școala Centrală de Agricultură Herăstrău.
- Prima legiferare a învățământului agricol în România a avut loc în 1883, în baza căreia se înființează:
- Școala agricolă Striharești, Slatina în 1883;
- Școala agricolă Roman în 1885;
- Școala agricolă Armășești, Ialomița în 1889.
- În 1897 marele ministru al Învățământului Spiru Haret înființează o școală viticolă la Drăgășani, Vâlcea.
- În 1909-1910, prin strădania preotului Teodor Bălășel se înființează o școală agricolă în chiliile Mănăstirii Morânglavu din satul Serbănești, comuna Stefănești, jud. Vâlcea. La inaugurarea acesteia a participat personal ministrul Spiru Haret. Tot datorită preotului Bălășel, care a insistat pe lângă marele istoric Nicolae Iorga, se construiește local nou de Școală agricolă în satul Petculești (Grădinari), județul Olt, în care sunt mutați elevii din mănăstire în 1927.
- În 1928 are loc o reformă a învățământului agricol, menționând existența a:
- două academii de înalte studii agronomice la București și Cluj;
- o secție de științe agricole la Universitatea Iași;
- o facultate de medicină veterinară;
- 4 școli medii agricole;
- 46 de școli inferioare de agricultură;
- 14 școli elementare de agricultură.
- Prin reforma învățământului din 1948 se reorganizează și învățământul agricol astfel:
- 5 institute de învățământ agronomic superior;
- 69 de școli medii tehnice agricole;
- 49 de școli profesionale de 2-3 ani.
- În anul 1955 printr-o Hotărâre se înființează:
- 142 de școli profesionale agricole și silvice;
- 14 școli tehnice și tehnice de maiștri.
- În anul 1962 apare o nouă Hotărâre a Consiliului de Miniștri prin care se înființează:
- 168 de școli tehnice cu durata de 4 ani;
- 174 de școli profesionale de mecanici agricoli;
- 5 școli tehnice de maiștri mecanici.
- Prin Legea nr. 2 din 1966 se înființează liceele de specialitate.
- În anul școlar 1967/68 funcționează 59 de licee agricole;
- În anul școlar 1975/76 funcționează 98 de licee agricole;
- În anul școlar 1977/78 funcționează 140 de licee agricole.
Liceele agricole aveau specializările: agronomie, horticultură, zootehnie, veterinară, protecția plantelor, îmbunătățiri funciare, cadastru și organizarea teritoriului, mecanică agricolă, contabilitate și merceologie.
După anul 1990 școlile profesionale au fost desființate, iar liceele agricole se numesc licee tehnologice cu foarte puține clase de agricultură.
În ultimul timp a fost o încercare a Ministerului Agriculturii de a selecta o parte din aceste licee, foste agricole, pentru a se ocupa de dotarea lor și ulterior acestea să asigure instruirea practică.
Deocamdată nu se simt măsurile respective.
Cel care notează aceste rânduri cunoaște din interior evoluția învățământului agricol deoarece a absolvit o școală agricolă, Facultatea de Agronomie și a lucrat 25 ani ca profesor și director în învățământul agricol preuniversitar.
Prof. dr. ing. Vasile POPESCU
Articole înrudite
-
Cum este să lucrezi ca femeie într-o „lume“ a bărbaților?
-
Acţiuni ale serviciilor sanitare veterinare pentru asigurarea statusului de sănătate la animale
-
O nouă derogare privind introducerea în Romania și a altor specii de animale din Ucraina, altele decât animalele de companie
in Zootehnie -
Aportul serviciilor sanitare veterinare. Sprijinul investitorilor în domeniul creșterii animalelor și al procesării producției
-
Profesia de medic veterinar, o activitate cu un impact important în zona socială și economică
-
Bacalaureat 2021 în școlile agricole: rezultate mai bune decât anul trecut, dar mult sub media națională
-
Peste 6.500 de locuri la Universitățile de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din România
-
Rolul medicilor veterinari privind apărarea sănătății publice
-
Ce poate învăța medicina umană din Virologia Veterinară în gestionarea viitoarelor pandemii?
-
Liceul Agricol din Valea Călugărească, atracție pentru viitorii profesioniști
Articole recente - Lumea Satului
- Dulcețuri și siropuri din bujor și liliac
- Balenele au învățat cum să supraviețuiască harpoanelor
- Investiție de 250.000 de euro într-o fermă de 1.800 de oi!
- APIA a finalizat etapa de semnare a contractelor de acordare a ajutorului de stat în cadrul Măsurii 1
- Vaca și călcâiul
- Asociația Semne Cusute câștigă Premiul European pentru Patrimoniu / Premiul Europa Nostra 2022
- Botoșani - 50% din culturile agricole au fost afectate de grindină
- „Turul inovației în legumicultură“, maratonul hibrizilor și tehnologiilor de cultură
- Ziua grâului și orzului la INCDA Fundulea - Prezentarea progreselor genetice (I)
- FarmConect România - Târgul Agriculturii Românești, la prima ediție