reclama youtube lumeasatuluitv
update 12 Aug 2022

Ce este hrișca și unde crește

Beneficii

La noi hrișca este considerată o mâncare dietetică, recomandată cel mai des de nutriționiști. Conform specialiștilor, aceste semințe sunt lipsite de gluten, neavând nicio legătură cu grâul. Raportul de grăsimi din hrișcă este de aproximativ 1 gram la o cană de semințe de hrișcă fierte, cu un conținut de 0,2 grame de grăsimi saturate. De asemenea, hrișca nu conține carbohidrați, însă este bogată în fibre naturale sănătoase. Acest aliment oferă o cantitate suficientă de proteine, cca 7-21%, în funcţie de factorii de mediu. Totodată, această plantă are unul dintre cele mai mari scoruri de aminoacizi (100) din categoria plantelor şi conţine amidon în proporţie de 59-70%. Un alt lucru important este conținutul în tiamină, care este un micronutrient și are rolul de a ajuta carbohidrații să producă energie. De asemenea, conține niacină, benefică pentru sistemul digestiv, nervi și piele. Mai conține și cupru care ajută la fabricarea colagenului și la absorbția fierului și zinc, important pentru susținerea sistemului imunitar.

Cultura semințelor

Planta de hrișcă nu necesită îngrijiri speciale și poate atinge o înălțime de 1,5 m. Este un arbust mic, cu frunze largi și cărnoase. Cultura înflorește abundent, iar câmpurile de hrișcă sunt ușor de recunoscut: inflorescențele luxuriante albe sau roz ies în evidență pe un fond verde închis. Înflorește în iulie, dar se înmulțește complet în august. După înflorire, hrișca formează semințe. În interiorul fiecărui bob există un miez cu o rădăcină și două pliuri pliate de cotiledoane. În Rusia, hrișca a apărut pentru prima dată în secolele IX-X și a fost adusă din Bizanț. În Rusia, cele mai mari zone de hrișcă sunt semănate în Transbaikalia, Siberia de Sud și Orientul Îndepărtat. În aceste regiuni, cultura crește pe soluri fertile umede, înconjurate de păduri care protejează plantațiile de intemperiile umidității din sol. Pe teritoriul Federației Ruse putem găsi peste 60 de soiuri hrişcă. Rusia, de altfel, este și cel mai mare exportator de hrișcă în Europa.

Cum o preparăm

Semințele acestei plante pot fi consumate crude, dar după ce au fost hidratate în prealabil se rehidratează, prăjite, fierte, coapte sau prin germinare. Semințele de hrișcă pot fi folosite ca atare în diverse rețete, la fel ca fasolea, lintea sau năutul, iar în magazinele naturiste se găsește sub formă de fulgi sau făină de hrișcă. Pentru consumul prin coacere, semințele de hrișcă se pun în tava de copt și se stropesc cu puțină apă și sare. Se lasă la cuptor aproximativ 10 minute, până când devin crocante, dar ușor de consumat. De asemenea, aceasta poate fi consumată la discreție fie cu carne, legume sau sosuri. Pentru fierbere, raportul dintre cantitatea de hrișcă și apă este de 1 cană de hrișcă la 2 pahare de apă. Semințele se spală bine, apoi se fierb aproximativ 30-40 de minute, fără a amesteca foarte mult.

Liliana Postica