Adama 04 mai 2020
update 2 Jun 2020

Cum funcționează frunza artificială

  • Publicat în Magazin

Estimările arată că, odată cu creșterea populației și a dezvoltării țărilor, cererea mondială de energie se va dubla până în 2050 și se va tripla până la sfârșitul secolului. Ritmul accelerat care va fi impus de această dezvoltare va afecta însă și mai mult planeta pe care trăim, în special prin accentuarea schimbărilor climatice. De aceea, oamenii de știință încearcă să găsească soluții care să contracareze efectele lor. Una dintre preocupările constante ale științei a fost identificarea unei modalități de captare a dioxidului de carbon emis în atmosferă în urma activităților antropice pentru că, spun cercetătorii, în momentul de față nu mai este suficient doar să întrerupem eliberarea CO2. Trebuie să facem mai mult, iar soluția pe care au găsit-o a fost inspirată chiar din natură. Prin procesul de fotosinteză plantele verzi convertesc dioxidul de carbon și apa în glucoză.

Acest lucru este posibil datorită clorofilei care absoarbe lumina solară pentru a pune în funcțiune procesele chimice. Glucoza este apoi folosită de plante ca sursă de combustibil, în vreme ce eliberează oxigen. Modelul acesta de funcționare a fost replicat și în laboratorul științific. Practic, frunza artificială imită fotosinteza, procesul prin care plantele obțin energie din lumină solară, dioxid de carbon şi apă, doar că, deși procesul este similar, produce efecte diferite. Este foarte important că frunza artificială nu eliberează nicio cantitate suplimentară de dioxid de carbon în atmosferă. Cum funcționează? Acest dispozitiv este alimentat de lumina solară, dar funcționează eficient și în zilele noroase.

Frunza artificială absoarbe CO2 din atmosferă, iar atunci când este scufundată în apă produce singaz. Gazul de sinteză este produs din combustibili fosili, însă soluția neutră de carbon creată de cercetători ar putea fi folosită în viitor pentru a obține o alternativă la petrol, mai exact un carburant lichid sustenabil care să reprezinte o alternativă la combustibilul folosit acum.