Bogdan Anghel: „În ultimii 15 ani România a produs vinuri excepționale, dar este necesară construcția unui brand de țară“
Intangibil. Ești convins că este aievea și totuși nu poți păstra nimic din aparența lui. Crama Licorna Wine Shop a creat în jurul vinurilor sale acest miraj întruchipat de un unicorn. Un personaj fabulos, de legendă, care se metamorfozează în vin. E o tranziție subtilă pe care consumatorul o percepe ca o notă foarte personală către el. Brandul Licorna are în spate multe experimente în ceea ce privește producerea vinului de calitate, provocări legate de existența într-o piață cu competitori puternici și eforturi de a păstra standardele prin implementarea unor tehnologii competitive. Bogdan Anghel, director general Licorna Wine Shop, spune că România ocupă locul 12 în topul producătorilor de vin din lume, dar că este dezavantajată de faptul că nu există încă un brand de țară.
„Ne concentrăm pe producția de vin roșu“
Domeniul Licorna Wine Shop se află în Podgoria Dealu Mare, în localitatea Vadu Mare, județul Prahova, și se întinde pe o suprafață de 30 de hectare. Plantația arată precum un „pluton“ sincronizat până la ultimul detaliu. Rândurile sunt perfect aliniate, cu rânduri înierbate intercalate printre cele lipsite complet de buruieni. Strategia aceasta permite accesul utilajelor agricole în plantație și în condiții meteorologice mai puțin favorabile. Cca 60% din colecția de soiuri de struguri a podgoriei sunt struguri pentru vin roșu, iar restul soiuri de struguri pentru vin alb. „Am încercat să avem un echilibru «sănătos» între soiurile românești și cele internaționale. Ca atare, avem soiuri românești precum Fetească Neagră, combinate cu Cabernet și Merlot, iar în cazul soiurilor pentru vin alb avem Tămâioasă românească, Fetească albă, Fetească Regală. În acest caz soiurile internaționale pe care le avem sunt Sauvignon Blanc și Pinnot Gris. Vinificăm tot ce obținem pe cele 30 de hectare, producem în medie 200.000-220.000 de litri anual, iar concentrarea noastră este pe zona de vinuri roșii. Suntem o cramă mică și încercăm să oferim ediții extrem de limitate și să păstrăm calitatea foarte sus.“
Calitatea vinurilor, spune Bogdan Anghel, este echivalentă cu cea a lucrărilor realizate, de aceea drumul laborios al boabelor de strugure către pahar implică multă atenție și știință. „Lucrările în plantații încep din ianuarie cu tăiatul viței-de-vie, ulterior realizăm lăstăritul prin care încercăm să păstrăm trunchiul viței cât mai curat și continuăm apoi cu legatul vițelor. Aplicăm în baza recomandărilor specialiștilor stropiri, iar pentru a aerisi rândurile desfrunzim și normăm vițele-de-vie. Sunt operații complexe care implică utilizarea unor utilaje agricole, dar și muncă manuală.“
„Brandul Licorna este respectat în lumea vinului“
Vinurile Licorna nu sunt doar o etichetă pe un raft, nu sunt doar o poveste pe o bucată de hârtie, sunt o poveste pe care consumatorii lor chiar o pot trăi, spune în pledoaria sa directorul general al cramei.
„Un brand se construiește cu foarte multă răbdare și muncă. Noi am construit povestea acestei crame prin realizarea unor vinuri foarte bune cum sunt Anno, Anno 5, denumire ce vine de la anotimp și care înglobează toată munca dintr-un sezon. Serafim este un alt vin reprezentiv și cel mai cunoscut produs al nostru. Întotdeauna încercăm să facem un vin mai bun decât tot ceea ce am făcut până acum și fiecare an este o provocare de a încerca să ne depășim propriile performanțe. Facem asta printr-o îngrijire mai bună a podgoriei, a strugurilor, vinificăm în moduri cât mai creative, încercăm să avem cupaje și soiuri noi. Brandul Licorna începe să se impună, este respectat în lumea vinului, câștigăm premii în fiecare an și încercăm să ne ridicăm la nivelul investițiilor masive pe care le-am făcut aici.“
România are un potențial extraordinar în producția de struguri, iar vinul evoluează de la an la an în funcție de climă, de teren și oamenii care îl vinifică.
„Este dificil să te lupți cu brandurile solide de afară“
În ceea ce privește comercializarea vinurilor, directorul general spune că strategia de valorificare este stabilită astfel încât să păstreze un „mix“ destul de echilibrat de vânzare.
„Ne-am concentrat mai mult pe zona de Horeca. Până în 2020, aproape 90% din producție o valorificam în această direcție, dar după pandemie am dezvoltat și zona de retail, unde comercializăm cca 30% din producția de vinuri. Acum ne axăm și pe dezvoltarea unui alt canal de comunicare cu clienții prin organizarea degustărilor de la cramă într-un ambient foarte relaxat.“
În pofida eforturilor pe care producătorii români le depun și a potențialului pe care România îl are în acest sector, există între cramele românești și cele străine un decalaj tradus prin lipsa unei tradiții în vinificație. „Din păcate, ne luptăm să schimbăm istoria vinurilor românești exportate care nu au fost considerate valoroase. În ultimii 10-15 ani România a produs vinuri excepționale, dar atunci când există o piață privată de producători cu experiență de sute de ani este dificil pentru cei care fac vinuri doar de 20 de ani să se lupte cu aceste branduri solide de afară. De aceea, din punctul acesta de vedere, al construcției unui brand de țară, suntem la început.“
Crama Licorna are în patrimoniul său un beci vechi de 100 de ani a cărui povestea a început în 1909, în familia boierului Nicolau. Beciul a fost ridicat de o echipă de pietrari italieni, iar piatra, care menține constante temperatura și umiditatea, este sculptată manual. Arhitectura lui este inspirată din stilul arhitectural toscan, de aceea arcadele construite aici sunt atipice pentru beciurile din zonă.
„Vinul are viața, apogeul și bătrânețea lui. Câteodată devine mai înțelept, altădată este foarte agitat sau tânăr, dar de fiecare dată este gata să ajungă pe masa consumatorilor.“
Laura ZMARANDA
vinuri, Crama Licorna Wine Shop
- Articol precedent: Coacăzul negru a dat „startul“ unei afaceri cu potențial
- Articolul următor: Alunul, o plantă cât un prieten