Romania

reclama youtube lumeasatuluitv

600x250 v1

APIA: Sprijin cuplat pentru fructe destinate industrializării

APIA: Sprijin cuplat pentru fructe destinate industrializării

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) informează fermierii care au depus Cerere unică de plată prin care au solicitat, în cadrul Campaniei 2018, sprijin cuplat pentru fructe destinate industrializării, că până la sfârșitul lunii decembrie a.c., pentru a beneficia de sprijin cuplat au obligația să depună documentele specifice prevăzute de articolul 55 din Ordinul MADR nr.619/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Sprijinul cuplat pentru fructe (prune, mere, cireşe, vişine, caise şi zarzăre) destinate industrializării se acordă fermierilor activi care exploatează livezi de pruni, meri, cireşi, vişini, caişi şi zarzări pentru obţinerea de produse alimentare nonalcoolice și care fac dovada comercializării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectar:  

  • 5,6 tone la prune; 
  • 7,8 tone la mere; 
  • 4,4 tone cireşe si vişine;
  • 4,7 tone caise și zarzăre.

Dovada comercializării fructelor către o unitate de industrializare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008 o constituie factura/facturile sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol. Unităţile de industrializare care exploatează suprafeţele cu livezi fac dovada industrializării producţiei proprii în cantitățile minime anuale pe hectar prin documente contabile interne.

APIA, fructe, subventii, mere, cirese, prune, Subventii APIA, caise, visine, Campania 2018, fructe destinate industrializarii, zarzare

Alte articole:

MADR este pregătit să demareze plata avansului pentru plățile directe începând cu data de 16 octombrie

MADR este pregătit să demareze plata avansului pentru plățile directe începând cu data de 16 octombrie 2024, în acest sens fiind publicat în transparență decizională pe site-ul instituției proiectul de Ordin pentru aprobarea în anul 2024 a realocării sumelor și stabilirea condițiilor de acordare a avansului pentru plățile directe finanțate din FEGA, din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027.

Prin demararea plăților de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură la data stabilită, MADR își propune să asigure astfel capitalul financiar necesar pentru a permite beneficiarilor să-și elaboreze propriul plan de afaceri și program de dezvoltare pe termen scurt, în condiții de predictibilitate a nivelului sumelor pe care urmează să le primească.

Nivelul avansului este prevăzut la 70% din cuantumul plății, urmând a fi acordat pentru următoarele intervenții aferente plăților directe din Planul strategic PAC 2023 – 2027:

  • PD-01 Sprijin de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS)
  • PD-02 Sprijin redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilității (CRISS)
  • PD-03 Sprijin complementar pentru venit pentru tinerii fermieri
  • PD-04 Practici benefice pentru mediu aplicabile în teren arabil
  • PD-05 Practicarea unei agriculturi prietenoase cu mediul în fermele mici (gospodăriile tradiționale)
  • PD-06 Înierbarea intervalului dintre rânduri în plantațiile pomicole, viticole, pepiniere și hameiști
  • PD-21 Sprijin cuplat pentru venit - vaci de lapte
  • PD-22 Sprijin cuplat pentru venit - carne de vită
  • PD-23 Sprijin cuplat pentru venit - bivolițe de lapte
  • PD-24 Sprijin cuplat pentru venit - ovine-caprine.

Cuantumul maxim planificat per hectar în cazul PD-05 Practicarea unei agriculturi prietenoase cu mediul în fermele mici (gospodăriile tradiționale) este de 98,80 euro/ha, pentru PD-06 Înierbarea intervalului dintre rânduri în plantațiile pomicole, viticole, pepiniere și hameiști, de respectiv 102,60 euro/ha, iar în cazul PD-04 Practici benefice pentru mediu aplicabile în teren arabil nivelul este stabilit la 69,76 euro/ha, prin redistribuirea fondurilor rămase disponibile în cadrul PD-05 și PD-06.

În cazul intervențiilor PD-01, PD-02 și PD-03, valoarea cuantumului per hectar la care se raportează nivelul avansului ia în calcul raportarea alocării financiare disponibile la suprafețele solicitate pentru plată în anul 2024, rezultând un cuantum maxim de 96,39 euro/ha pentru PD-01, 52,34 euro/ha pentru PD-02 și 42,47 euro/ha pentru PD-03.

Totodată, proiectul de ordin vizează aprobarea procentului maxim al avansului și cuantumul per cap animal la care se raportează acesta, pentru sprijinul cuplat din sectorul zootehnic. Astfel, cuantumurile minime propuse sunt de 296,12 euro/cap în cazul PD-21, 190,82 euro/cap pentru PD-22, 160 euro/cap pentru PD-23, respectiv 12,54 euro/cap în cazul PD-24.

Proiectul poate fi consultat aici: https://www.madr.ro/

Sursa: madr.ro

APIA efectuează plata ajutorului de stat în sectorul creșterii animalelor în valoare de peste 3,98 milioane lei

Agenția de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin intermediul Centrelor Județene, efectuează plata ajutorului de stat în sectorul creșterii animalelor (ameliorare rase), solicitat prin cererile de plată aferente serviciilor prestate în luna iulie 2024.

Suma plătită este în valoare de 3.983.924,51 lei și se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru solicitanții care au accesat această formă de ajutor de stat în conformitate cu prevederile OUG nr. 61/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor, cu modificările şi completările ulterioare.

APIA anunță că a fost aprobat bugetul pentru implementarea Programului pentru şcoli al României în anul şcolar 2024-2025

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că pentru anul școlar 2024-2025, a fost aprobată suma de 760.241.000 lei ca buget pentru implementarea Programului pentru Școli al României și se utilizează după cum urmează:

  • 176.000 lei pentru acordarea gratuită de fructe şi legume şi 38.163.000 lei pentru derularea măsurilor educative aferente;
  • 676.000 lei pentru acordarea gratuită de lapte de consum şi produse lactate fără adaos de lapte praf şi 38.163.000 lei pentru derularea măsurilor educative aferente;
  • 063.000 lei pentru acordarea gratuită de produse de panificație.

În anul școlar 2024-2025 vor beneficia prin Program de fructe și legume proaspete, lapte și produse lactate și măsuri educative aferente acestor produse, un număr de 1.908.231 preșcolari din grădinițele cu program normal de 4 ore de stat autorizate/acreditate și particulare acreditate și elevi din învățământul primar și gimnazial de stat și particular, precum și preșcolari și elevi incluși în învățământul special.

Solicitanții sprijinului financiar din FEGA pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate şi derularea măsurilor educative aferente (consiliile județene şi/sau consiliile locale ale municipiilor, orașelor, comunelor sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului București) transmit la Centrele APIA, prin intermediul sistemului informatic al Agenției, cereri de plată, la sfârşitul fiecărui an şcolar, în termen de trei luni de la sfârșitul perioadei pe care o vizează.

În colaborare cu Ministerul Educației, solicitantul de ajutor financiar din FEGA are obligația de a verifica activitatea instituţiilor de învățământ beneficiare privind înregistrarea în sistemul informatic a numărului de preşcolari şi elevi prezenţi la cursuri, precum şi a numărului de porţii consumate pe parcursul unei zile de şcoală şi a perioadei cererii de plată, conform catalogului şcolar.

În cazul în care valoarea totală a cererilor de plată depuse de solicitanţi depăşeşte plafonul anual din FEGA pentru acordarea gratuită de fructe şi legume, respectiv de lapte şi produse lactate, valoarea ajutorului financiar aferent fiecărei cereri de plată eligibile se stabileşte proporţional cu încadrarea în plafonul anual respectiv.

Plata ajutorului financiar din FEGA se face de APIA în termen de 3 luni de la data depunerii cererilor de plată, cu încadrarea în sumele alocate cu această destinaţie. Dacă până la data efectuării plăţilor au fost declanşate anchete administrative care nu au fost finalizate, termenul de 3 luni se prelungeşte până la încheierea anchetelor administrative prin care s-a constatat eligibilitatea cererii de plată.

În anul şcolar 2024-2025, disponibilul de produse achiziţionate în cadrul Programului pentru şcoli al României neconsumate din motive obiective se redistribuie în cadrul colectivului de preşcolari şi elevi din instituţia de învăţământ respectivă, astfel încât instituţiile de învăţământ să nu mai fie obligate la plata contravalorii produselor neconsumate.

În Anexele 1 și 2 sub formă tabelară sunt prezentate sumele defalcate pe județe pentru acordarea gratuită de fructe şi legume proaspete, respectiv lapte și produse lactate și pentru derularea măsurilor educative în anul școlar 2024-2025 pentru care APIA a fost desemnată autoritate națională competentă pentru implementarea, monitorizarea, controlul și acordarea de ajutoare financiare din FEGA.

Precizăm că, în anul școlar 2023-2024 au beneficiat de produsele distribuite în 9.134 de instituții de învățămînt, un număr de 1.131.330 preșcolari din grădinițele cu program normal de 4 ore de stat autorizate/acreditate și particulare acreditate și elevi din învățământul primar și gimnazial de stat și particular, precum și preșcolari și elevi incluși în învățământul special.

Legislație:

- HG nr. 652 din 3 august 2023 privind aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023-2029, precum și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2023-2024;

- HG nr. 1032 din 21 august 2024 privind stabilirea bugetului pentru implementarea Programului pentru şcoli al României în perioada 2023-2029, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 652/2023 privind aprobarea Programului pentru şcoli al României în perioada 2023-2029, precum şi pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul şcolar 2023-2024, pentru anul şcolar 2024-2025, precum şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2023 privind aprobarea Programului pentru şcoli al României în perioada 2023-2029, precum şi pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul şcolar 2023-2024;

- Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/845 a Comisiei din 12 martie 2024 de stabilire a repartizării definitive a ajutorului din partea Uniunii către statele membre pentru fructe și legume în școli și pentru lapte în școli pentru perioada 1 august 2024 – 31 iulie 2025 și de modificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2023/655.

Anexa 1

 SUME defalcate pe județe pentru acordarea gratuită de fructe şi legume proaspete și pt derulare măsuri educative în anul școlar 2024-2025

Judeţul

Numărul total de preşcolari şi elevi din ciclul primar şi gimnazial

Sume pt distribuţia fructelor şi legumelor (lei)

Total Sume distribuţie (lei)

Total sume măsuri educative 2025 (lei)

9 septembrie-

8 ianuarie-

20 decembrie 2024

20 iunie 2025

Alba

31.109

610.000

958.000

1.568.000

622.000

Arad

40.937

802.000

1.261.000

2.063.000

819.000

Argeş

56.913

1.115.000

1.753.000

2.868.000

1.138.000

Bacău

59.443

1.165.000

1.831.000

2.996.000

1.189.000

Bihor

58.287

1.142.000

1.795.000

2.937.000

1.166.000

Bistriţa-Năsăud

32.787

643.000

1.010.000

1.653.000

656.000

Botoşani

40.081

786.000

1.234.000

2.020.000

802.000

Braşov

60.216

1.180.000

1.855.000

3.035.000

1.204.000

Brăila

25.541

501.000

787.000

1.288.000

511.000

Buzău

38.557

756.000

1.188.000

1.944.000

771.000

Caraş-Severin

22.913

449.000

706.000

1.155.000

458.000

Călăraşi

29.415

577.000

906.000

1.483.000

588.000

Cluj

66.758

1.308.000

2.056.000

3.364.000

1,335000

Constanţa

72.156

1.414.000

2.222.000

3.636.000

1.443.000

Covasna

22.411

439.000

690.000

1.129.000

448.000

Dâmboviţa

45.935

900.000

1.415.000

2.315.000

919.000

Dolj

56.421

1.106.000

1.738.000

2.844.000

1.128.000

Galaţi

46.197

905.000

1.423.000

2.328.000

924.000

Giurgiu

26.103

512.000

804.000

1.316.000

522.000

Gorj

28.251

554.000

870.000

1.424.000

565.000

Harghita

33.445

656.000

1.030.000

1.686.000

669.000

Hunedoara

32.004

627.000

986.000

1.613.000

640.000

Ialomiţa

24.317

477.000

749.000

1.226.000

486.000

Iaşi

82.368

1.614.000

2.537.000

4.151.000

1.647.000

Ilfov

47.933

939.000

1,476000

2.415.000

959.000

Maramureş

43.938

861.000

1.353.000

2.214.000

879.000

Mehedinţi

21.703

425.000

668.000

1.093.000

434.000

Mureş

57.408

1.125.000

1.768.000

2.893.000

1.148.000

Neamţ

44.641

875.000

1.375.000

2.250.000

893,000

Olt

35.874

703.000

1.105.000

1.808.000

717.000

Prahova

65.900

1.292.000

2.030.000

3.322.000

1.318.000

Satu Mare

31.617

620.000

974.000

1.594.000

632.000

Sălaj

24.018

471,000

740.000

1.211.000

480.000

Sibiu

45.000

882.000

1.386.000

2.268.000

900.000

Suceava

82.916

1.625.000

2.554.000

4.179.000

1.658.000

Teleorman

25.966

509.000

800.000

1.309.000

519.000

Timiş

65.575

1.285.000

2.020.000

3.305.000

1.312.000

Tulcea

17.897

351.000

551.000

902.000

358.000

Vaslui

36.660

719.000

1.129.000

1.848.000

733,000

Vâlcea

30.411

596.000

937.000

1.533.000

608.000

Vrancea

32.379

635.000

997.000

1.632.000

648.000

Municipiul Bucureşti

165.830

3.250.000

5.108.000

8.358.000

3.317.000

TOTAL

1.908.231

37.401.000

58.775.000

96.176.000

38.163.000

Anexa 2

SUME defalcate pe județe pentru acordarea gratuită de lapte de consum şi produse lactate fără adaos de lapte praf şi pentru derularea măsurilor educative în anul şcolar 2024-2025

Judeţul

Numărul total de preşcolari şi elevi din ciclul primar şi gimnazial

Sume pt distribuţia de lapte şi produse lactate (lei)

Total sume distribuţie (lei)

Total sume măsuri educative 2025 (lei)

9 septembrie-

8 ianuarie-

20 decembrie 2024

20 iunie 2025

Alba

31.109

2.417.000

3.626.000

6.043.000

622.000

Arad

40.937

3.181.000

4.771.000

7.952.000

819.000

Argeş

56.913

4.422.000

6.633.000

11.055.000

1.138.000

Bacău

59.443

4.619.000

6.928.000

11.547.000

1.189.000

Bihor

58.287

4.529.000

6.793.000

11.322.000

1.166.000

Bistriţa-Năsăud

32.787

2.548.000

3.821.000

6.369.000

656.000

Botoşani

40.081

3.114.000

4.671.000

7.785.000

802.000

Braşov

60.216

4.679.000

7.018.000

11.697.000

1.204.000

Brăila

25.541

1.985.000

2.977.000

4.962.000

511.000

Buzău

38.557

2.996.000

4.494.000

7.490.000

771.000

Caraş-Severin

22.913

1.780.000

2.671.000

4.451.000

458.000

Călăraşi

29.415

2.286.000

3.428.000

5.714.000

588.000

Cluj

66.758

5.187.000

7.781.000

12.968.000

1.335.000

Constanţa

72.156

5.607.000

8.410.000

14.017.000

1.443.000

Covasna

22.411

1.741.000

2.612.000

4.353.000

448.000

Dâmboviţa

45.935

3.569.000

5.354.000

8.923.000

919.000

Dolj

56.421

4.384.000

6.576.000

10.960.000

1.128.000

Galaţi

46.197

3.590.000

5.384.000

8.974.000

924.000

Giurgiu

26.103

2.028.000

3.042.000

5.070.000

522.000

Gorj

28.251

2.195.000

3.293.000

5.488.000

565.000

Harghita

33.445

2.599.000

3.898.000

6.497.000

669.000

Hunedoara

32.004

2.487.000

3.730.000

6.217.000

640.000

Ialomiţa

24.317

1.889.000

2.834.000

4.723.000

486.000

Iaşi

82.368

6.400.000

9.600.000

16.000.000

1.647.000

Ilfov

47.933

3.724.000

5.587.000

9.311.000

959.000

Maramureş

43.938

3.414.000

5.121.000

8.535.000

879.000

Mehedinţi

21.703

1.686.000

2.529.000

4.215.000

434.000

Mureş

57.408

4.461.000

6.691.000

11.152.000

1.148.000

Neamţ

44.641

3.469.000

5.203.000

8.672.000

893.000

Olt

35.874

2.787.000

4.181.000

6.968.000

717.000

Prahova

65.900

5.120.000

7.681.000

12.801.000

1.318.000

Satu Mare

31.617

2.457.000

3.685.000

6.142.000

632.000

Sălaj

24.018

1.866.000

2.799.000

4.665.000

480.000

Sibiu

45.000

3497.000

5.245.000

8.742.000

900.000

Suceava

82.916

6.443.000

9.664.000

16.107.000

1.658.000

Teleorman

25.966

2.018.000

3.026.000

5.044.000

519.000

Timiş

65.575

5.095.000

7.643.000

12.738.000

1.312.000

Tulcea

17.897

1.391.000

2.086.000

3.477.000

358.000

Vaslui

36.660

2.848.000

4.273.000

7.121.000

733.000

Vâlcea

30.411

2.363.000

3.544.000

5.907.000

608.000

Vrancea

32.379

2.516.000

3.774.000

6.290.000

648.000

Municipiul Bucureşti

165.830

12.885.000

19.327.000

32.212.000

3.317.000

TOTAL

1.908.231

148.272.000

222.404,000

370.676.000

38.163.000

APIA plătește peste 55 milioane lei pentru crescătorii de animale

Agenția de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin intermediul Centrelor Județene, efectuează plata ajutorului de stat în sectorul creșterii animalelor (ameliorare rase), solicitat prin cererile de plată aferente serviciilor prestate în luna iunie / trimestrul II 2024.

Suma plătită este în valoare de 55.067.716 lei și se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru solicitanții care au accesat această formă de ajutor de stat în conformitate cu prevederile OUG nr. 61/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor, cu modificările şi completările ulterioare.

Sursa: apia.org.ro

APIA continuă eliberarea de adeverințe pentru beneficiarii Campaniei 2024

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) continuă eliberarea de adeverințe pentru beneficiarii unor măsuri și intervenții implementate de APIA, respectiv pentru:

  • Sprijin de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS);
  • Sprijin redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilității (CRISS);
  • Măsura 10 – Agro-mediu şi climă;
  • Măsura 11 – Agricultură ecologică;
  • DR-01 - Agro-mediu și climă pe pajiști permanente;
  • DR-02 - Agro-mediu și climă pe terenuri arabile;
  • DR-04 - Agricultură ecologică – conversie;
  • DR-05 - Agricultură ecologică – menținerea certificării;
  • DR-09 - Zone afectate de constrângeri naturale - Zona Montană (ANC_ZM);
  • DR-10 – zone afectate de constrângeri naturale semnificative;
  • DR-11 - Zone afectate de constrângeri naturale specifice;
  • PD-21 Sprijin cuplat pentru venit – vaci de lapte;
  • PD-22 Sprijin cuplat pentru venit – carne vită;
  • PD-23 Sprijin cuplat pentru venit – bivolițe de lapte;
  • PD-24 Sprijin cuplat pentru venit – ovine-caprine.

Astfel, potrivit convențiilor, la solicitarea scrisă a fermierului, APIA eliberează o adeverință prin care confirmă că acesta a depus Cererea de plată pentru anul 2024, solicitând finanțare pentru măsurile și intervențiile indicate mai sus.

Prin adeverință se confirmă, la data emiterii acesteia, suprafața determinată la plată pentru intervențiile și măsurile care fac obiectul convenției încheiate cu instituțiile bancare și nebancare, că s-a efectuat controlul administrativ sau datele au fost preluate din informațiile existente în cererea închisă în aplicația IPA online și înregistrată în IACS, după caz, asupra cererii de plată a beneficiarului referitor la eligibilitatea pentru intervențiile și măsurile implementate de APIA prevăzute în Convenție.

Totodată, adeverința eliberată certifică faptul că beneficiarul nu face obiectul excluderilor de la plată și că îndeplinește condițiile generale pentru acordarea sumelor cuvenite, în conformitate cu legislația în vigoare.

Valoarea creditului poate fi de până la 90% din valoarea sumei calculate conform adeverinței eliberate de APIA.

Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - SA (FGCR) și Fondul Național de Garantare a Creditului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii IFN - SA (FNGCIMM) garantează creditele acordate de bănci fermierilor.

Reamintim fermierilor că, potrivit Ordinului Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr. 50/2017 de modificare a Ordinului Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr.703/2013 pentru aprobarea condițiilor în care se vor încheia convențiile dintre instituțiile financiar-bancare și nebancare și APIA, în vederea finanțării de către acestea a activităților curente ale beneficiarilor plăților derulate de instituția noastră în baza adeverințelor eliberate, dobânda aferentă acordării creditelor va fi de RON-ROBOR 6M + maxim 2%.

În ceea ce privește comisioanele practicate de instituțiile finanțatoare, APIA atrage atenția fermierilor care doresc să acceseze credite pentru finanțarea capitalului de lucru în vederea desfășurării activităților curente, să analizeze cu atenție sporită soluțiile de finanțare propuse de instituțiile financiar-bancare și nebancare în ceea ce privește costul acestora, astfel încât să aleagă modalitățile de finanțare care răspund cel mai bine necesităților proprii.

Pentru facilitarea comunicării, protejarea mediului și reducerea încărcării administrative, fermierii pot solicita eliberarea adeverințelor prin transmiterea unei cereri prin mijloace electronice către Centrele APIA.

Toate convențiile încheiate între APIA, instituțiile bancare și nebancare și FGCR/ FNGCIMM sunt postate pe site-ul instituției, la adresa: www.apia.org.ro, în secțiunea Convenții, Acorduri, Protocoale.

Până la această dată, APIA a eliberat 13.102 de adeverințe pentru schemele de plăți directe, 9.100 de adeverințe pentru măsurile și intervențiile de mediu și climă și 719 de adeverințe pentru intervențiile din sectorul zootehnic.

APIA anunță că a fost aprobat bugetul pentru noul an școlar 2024-2025 privind Programul pentru școli al României

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că miercuri, 21 august 2024, Guvernul României a aprobat Hotărârea privind stabilirea bugetului pentru implementarea programului pentru școli al României în perioada 2023-2029, pentru anul școlar 2024-2025, precum și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2023 privind aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023-2029, precum și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2024-2025.

Astfel, conform actului normativ, pentru anul școlar 2024-2025 se alocă suma de 760.241.000 lei pentru Programul pentru școli al României.

Suma menționată mai sus se utilizează după cum urmează :

  • 176.000 lei pentru acordarea gratuită de fructe și legume și 38.163.000 lei pentru derularea măsurilor educative aferente;
  • 676.000 lei pentru acordarea gratuită de lapte de consum și produse lactate fără adaos de lapte praf și 38.163.000 lei pentru derularea măsurilor educative aferente;
  • 063.000 lei pentru acordarea gratuită de produse de panificație, exclusiv din bugetul național.

Întocmirea bugetului s-a realizat pe baza numărului total al beneficiarilor programului, respectiv 1.908.231 preșcolari din grădinițele de stat autorizate/acreditate și particulare acreditate cu program normal de 4 ore și elevi din învățământul primar și gimnazial de stat și privat autorizat/acreditat, a limitei valorii zilnice/preșcolar/elev, conform Fișei financiare și pe baza numărului de zile de distribuție calculate în funcție de structura anului școlar aprobată prin Ordinul Ministrului Educației nr. 3694/2024 privind structura anului școlar 2024-2025.

Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor şi subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, în calitate de solicitanți de ajutor financiar, sunt responsabile de elaborarea documentațiilor de atribuire şi a documentelor-suport ale acestora, organizarea procedurilor de achiziție publică, desemnarea câștigătorilor, încheierea contractelor/acordurilor cadru cu furnizorii sau prestatorii, precum și monitorizarea și controlul distribuției produselor și desfășurării măsurilor educative prevăzute.

În vederea acordării ajutorului financiar din FEGA pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate și derularea măsurilor educative aferente, solicitanții de ajutor depun la Centrele județene/Municipiul București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură cereri de plată, la sfârșitul fiecărui an școlar, conform structurii anului școlar aprobate de Ministerul Educației, în termen de trei luni de la sfârșitul perioadei pe care o vizează.

Plata ajutorului financiar din FEGA se face de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură în termen de trei luni de la data depunerii cererilor de plată, cu încadrarea în sumele alocate cu această destinație.

În situația în care, până la data efectuării plăților au fost declanșate anchete administrative care nu au fost finalizate, termenul de trei luni se prelungește până la încheierea anchetelor administrative prin care s-a constatat eligibilitatea cererii de plată.

În cazul în care termenul de trei luni de la data depunerii cererilor de plată se depășește, se aplică reducerile prevăzute la art. 4 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39.

Anual, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2027 cu modificările și completările ulterioare, prin Hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, se stabilește bugetul aferent fiecărui an școlar, atât pentru distribuția produselor de panificație, cît și pentru componentele programului prevăzute la art. 1 alin. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017 cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a adoptării repartizării definitive a ajutoarelor din partea Uniunii către statele membre pentru derularea programului.

Mai multe informații despre derularea Programului, măsurile educative aferente ce pot fi implementate cât și caracteristicile specifice pentru livrare către unitățile de învățământ sunt disponibile în Ghidul solicitantului , ediția I, Cod: AJP1-PPS, postat pe site-ul APIA https://apia.org.ro, cu mențiunea că acesta va fi actualizat în perioada următoare pentru anul școlar 2024-2025.

Sursa apia.org.ro

APIA prezintă situația cererilor de plată depuse pentru intervențiile aferente sectorului apicol

Agenția de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că, pentru Măsura de acordare a sprijinului financiar pentru intervențiile aferente sectorului apicol din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027 - ISA – PS 2024, au fost depuse la nivelul centrelor județene/municipiului București APIA 7.151 cereri de plată, pentru o sumă totală de 86.201.335,49 lei.

La acest moment, APIA se află în stadiul de finalizare a verificărilor administrative și de stabilire a cantităților eligibile din punct de vedere administrativ, etapele următoare în gestionarea cererilor de plată pentru intervențiile apicole fiind:

  • Generarea eșantionului de control la fața locului;
  • Efectuarea controlului la fața locului;
  • Verificarea dosarelor selectate în controlul de management;
  • Stabilirea sumelor eligibile după finalizarea verificărilor administrative și a controlului la fața locului;
  • Transmiterea sumelor eligibile către MADR – Comitetul de Monitorizare;
  • Publicarea OMADR care să conțină cuantumurile stabilite;
  • Autorizarea la plată a sumelor stabilite ca fiind eligibile.

Valoarea sprijinului alocat pentru anul 2024 este de 12.163.260 euro, din care 50% reprezintă contribuția Uniunii Europene iar 50% contribuția României. Sumele stabilite ca fiind eligibile pentru intervențiile apicole din anul 2024 se vor încadra în cuantumul unitar planificat, respectând plafonul alocat pentru fiecare intervenție.

Plățile se efectuează în lei, la ultimul curs de schimb valutar stabilit de Banca Centrală Europeană (BCE) înainte de data de 1 ianuarie a anului în cursul căruia este luată decizia de acordare a sprijinului financiar.

Pentru plățile anului 2024 cursul de schimb valutar a fost stabilit la valoarea de 4,9756 lei, termenul final de plată pentru intervențiile apicole aferente anului 2024 fiind 15 Octombrie 2024.

Anunț APIA cu privire la Campania 2024

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează opinia publică că sistemul informatic al agenției este pregătit ca începând cu data de 16 octombrie 2024 sa demareze Campania de plată în avans pentru fermierii care au depus Cereri de plată în anul 2024.

În Campania 2024, Comisia Europeană și statele membre susțin menținerea derogării cu privire la plata avansului de până la 70 % pentru intervențiile sub formă de plăți directe în temeiul titlului III capitolul II din Regulamentul (UE) 2021/2115 și de până la 85 % în cazul sprijinului acordat în cadrul intervențiilor de dezvoltare rurală bazate pe suprafață și pe animale din cadrul titlului III capitolul IV din Regulamentul (UE) 2021/2115.

Această măsura se va vota la nivelul Comisiei Europene în data de 05.09.2024.

Precizăm că plățile pentru schemele finanțate din FEGA (Fondul European de Garantare Agricolă) se vor face în lei, la cursul de schimb valutar ce va fi stabilit de Banca Centrală Europeană în data de 30.09.2024 și va fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar plățile pentru schemele finanțate din FEADR (Fondul European Agricol de Dezvoltare Rurală) se fac în lei, la cursul de schimb valutar de 4,9756 lei/euro, stabilit de Banca Centrală Europeană în data de 29.12.2023 și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C nr.1/2024 din data de 03.01.2024.

Totodată, APIA reamintește fermierilor, care au depus cerere de plată în Campania 2024, că în această perioadă inspectorii APIA și cei ai instituțiilor de specialitate delegate desfășoară controlul la fața locului pentru cererile eșantionate în acest scop, în conformitate cu OMADR nr. 292/16.07.2024 pentru aprobarea Instrucțiunii nr. 16/1/05.07.2024, precum și pentru aprobarea Procedurii operaţionale privind activitatea de control clasic pe teren, aplicabilă în campania 2024.  

Cu toate că în acest an Campania de depunere a cererilor de plată a început cu o lună mai târziu decât în anii precedenți, termenul de finalizare a controalelor pe teren este de cel târziu până la data de 11 octombrie, cu excepția controalelor pentru cerințele/obligațiile specifice, care se vor efectua în iarnă sau în primăvara anului următor.

Reamintim fermierilor că, în afara controalelor efectuate de inspectorii APIA, următoarele instituții efectuează controale specifice, astfel:

  • Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) – efectuează controalele pentru verificarea respectării de către fermieri a cerințelor legale în materie de gestionare SMR 5-6 si SMR 9-11, pentru toți fermierii selectați la condiționalitate;
  • Autoritatea Națională Fitosanitară (ANF) – efectuează controalele în cazul fermierilor selectați în eșantionul de condiționalitate (SMR 7 și SMR 8) și M10 (Agromediu și Climă);
  • Agenția Națională pentru Zootehnie (ANZ) – efectuează controalele delegate în sectorul zootehnic.

Efectuarea controlului pe teren reprezintă o cerință obligatorie impusă de legislația comunitară și o etapă premergătoare efectuării plăților finale.

În ceea ce privește procentul fermierilor controlați până la data de 06.08.2024 inclusiv, procentul este de 31,87% din eșantionul total, iar procentul parcelelor verificate la fața locului este de 32,3% din totalul parcelelor de controlat. 

În cazul în care fermierii refuză efectuarea controlului pe teren, cererea de plată va fi respinsă de la plată.

Reamintim că în Campania 2024, au fost selectați pentru control clasic pe teren - sector vegetal un număr total de 7.912 fermieri, pentru controlul clasic pe teren - sector zootehnic un număr de 5.356 fermieri, iar pentru controlul pe teren privind condiționalitatea – 1.314 fermieri.

Ca în fiecare an, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură se bazează pe cooperarea și sprijinul fermierilor pentru ca această activitate să se desfășoare în mod corespunzător.

APIA informează că efectuează plata ajutorului de stat în sectorul creșterii animalelor

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin intermediul Centrelor Județene, efectuează plata ajutorului de stat în sectorul creșterii animalelor (ameliorare rase), solicitat prin cererile de plată aferente serviciilor prestate în luna mai 2024.

Suma autorizată la plată este în valoare de 2.979.925,12 lei și se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru solicitanții care au accesat această formă de ajutor de stat în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență nr. 61/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor.

Sursa: apia.org.ro

Termen de depunere 31 iulie 2024 pentru cereri de plată gestionate de APIA

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) reamintește beneficiarilor că până la data de 31 iulie 2024, se depun cereri de plată pentru următoarele ajutoare de stat:

-  Cereri de plată pentru rambursarea ajutorului de stat pentru cantitățile de motorină achiziționate și utilizate în agricultură aferente trimestrului II 2024 ( 01.04. – 30.06.2024), în conformitate cu HG nr.1174/2014 și OMADR 1727/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Ajutorul de stat se acordă sub formă de rambursare ca diferența dintre rata accizei standard şi rata accizei reduse și are o valoare unitară de 1,746 lei/litru, în conformitate cu HG nr. 55/2024.

-   Cereri de plată pentru acordarea ajutorului de stat în sectorul creșterii animalelor, aferente  activității din iunie/trimestrul II 2024, în conformitate cu OUG nr.61/2023 pentru efectuarea serviciilor de întocmire și menținere a registrului genealogic al rasei și pentru efectuarea serviciilor de determinare a calității genetice a raselor de animale.

Sursa: apia.org.ro