Uleiosul - proiect-pilot de colectare urbană a uleiului

Uleiosul este un proiect al Asociaţiei Social Trading Urban Place (STUP) lansat în decembrie 2013 în București și extins în luna aprilie a anului 2017 în Iași, cu scopul de a informa populaţia asupra efectelor nocive pe care le are uleiul alimentar uzat aruncat în chiuvetă sau la canalizare, oferind totodată posibilitatea de predare a acestui deşeu casnic în urma colectării lui, prin simpla completare a unui formular sau prin predare personală la punctele fixe din cele două orașe în care se desfășoară activitatea.
Deșeu nociv
Uleiul alimentar uzat este unul dintre cele mai nocive deşeuri casnice prin faptul că are un impact imediat asupra noastră. Aruncat în chiuvetă sau la canalizare, corodează şi înfundă ţevile de scurgere, ducând totodată la efecte urât mirositoare, existând şi riscul contactării unor boli prin contactul cu microorganisme. Totodată, influența negativă asupra funcționării eficiente a stațiilor de epurare duce la o creștere a costurilor de întreținere a acestora, acestea regăsindu-se și în facturile de întreținere ale consumatorilor casnici. Ajuns în natură, uleiul alimentar folosit contaminează sursele de apă și solul. Astfel, uleiul care ajunge în sol este nociv deoarece râncezește, oprește regenerarea și îl face nefertil. În apă are efecte și mai devastatoare, astfel un litru de ulei poluează 1.000 de litri de apă deoarece formează o peliculă care oprește oxigenul și lumina să mai ajungă la viețuitoarele și plantele existente acolo și astfel le omoară.
Uleiul alimentar, regenerabil
Prin colectarea și predarea lui contribuim la transformarea unei resurse care poate fi reutilizată în industria combustibililor (din ulei alimentar folosit se poate obține biodiesel), a produselor de curățare (săpunuri, detergenți), a materialelor folosite în construcții (decofrant). În acest sens, Marian Scafaru este cel care a inițiat un proiect ce contribuie la dezvoltarea durabilă a celor mai poluate orașe din țară: „În Iași proiectul a fost extins în aprilie 2017. De la lansare am promovat posibilitatea de colectare și predare a uleiului la puncte fixe din oraș, strategia noastră fiind de a crește numărul acestora pe termen lung, prin parteneriate cu companii private, instituții de stat sau organizații care își doresc să contribuie prin activitatea lor la dezvoltarea durabilă a orașului. În prezent sunt predați în jurul a 100 de litri de ulei alimentar uzat la patru puncte fixe. Suntem convinși că această cantitate va crește odată cu promovarea acestor locații, dar și cu lansarea de noi puncte. În toamna anului trecut am susținut lecții de educație ecologică în 14 școli din oraș, iar în urma susținerii lecțiilor am organizat o campanie de colectare în primăvara lui 2018, în zece dintre acestea. În urma campaniei am reușit să colectăm 300 de litri de ulei alimentar uzat.“
„Păstrăm Iașul curat!“
Odată cu acest proiect, Marian Scafaru ne spune că tot mai mult începe să se conștientizeze importanța colectării uleiului alimentar și a grăsimilor alimentare de uz casnic, iar oamenii sunt mult mai atenți cu privire la acest aspect: „În prezent, primim în jur de 100 de solicitări de predare din București pe lună, însemnând o cantitate de 1.000 de litri. Din Iași colectăm aproximativ 100 de litri de la cele patru puncte de predare. Colectarea uleiului se face prin deplasarea cu o cargo bicicletă la domiciliul persoanelor fizice din București. Pentru înregistrarea unei solicitări de predare este necesară completarea formularului pe site-ul nostru. Totodată, în urma primirii mai multor solicitări din același sector, urmează contactarea persoanelor în vederea unor programări. În Iași am lansat un program de colectare diferit, adaptat în urma experienței dobândite în București. Astfel, am luat în considerare mai mulți factori: resursa umană necesară, posibilitatea de a susține activitatea din colectarea și valorificarea uleiului alimentar uzat folosit, infrastructura pentru bicicliști existentă la nivelul orașului, cât și implicarea unor voluntari în activitatea de colectare.“
Convertit în săpun
Uleiosul s-a susținut pe parcursul celor cinci ani de activitate din finanțări nerambursabile și sponsorizări private. În prezent, proiectul este susținut prin programul „Împreună cu Lidl România pentru un viitor mai bun!“, și se urmărește accesarea de noi finanțări necesare dezvoltării proiectului, cu toate că apar și multe impedimente: „Lipsa unei infrastructuri dedicate bicicliștilor, creșterea numărului de mașini din trafic din cele două orașe în care se desfășoară proiectul – deoarece Bucureștiul și Iașul sunt pe primele două locuri în lista celor mai poluate orașe din țară – precum și mijlocul inedit de deplasare și transport au dus la dificultatea găsirii de personal sau voluntari pentru activitatea de colectare și totodată la modificări ale programului de colectare. Astfel, în București vom continua programul de colectare de la domiciliu lansat în luna decembrie a anului 2013; colectările fiind efectuate în prezent doar de către unul dintre membrii organizației. În Iași vom continua dezvoltarea de parteneriate care să ducă la lansarea unor noi puncte fixe de predare.
În viitorul apropiat este necesară și achiziționarea unei mașini utilitare electrice, dorindu-ne să ne adresăm și evenimentelor de weekend, în urma cărora rezultă cantități mari de reziduuri de ulei. Astfel, vom urmări accesarea de noi finanțări necesare dezvoltării proiectului nostru. În acest an am realizat în Iași pentru prima dată în cadrul proiectului două ateliere de produs săpun din ulei alimentar uzat, urmând să oferim acest săpun natural ca recompensă în schimbul uleiului alimentar folosit colectat și predat către noi. Vom continua să susținem lecții de educație ecologică în școli, urmând ca, în funcție de implicarea profesorilor, să organizăm noi campanii de colectare a uleiului alimentar folosit“, conchide Marian Scafaru.
Beatrice Alexandra MODIGA
ulei, Uleiosul, colectare ulei, ulei alimentar
- Articol precedent: Când fiecare sat trăiește Marea Unire
- Articolul următor: Atelajele hipo, factori de risc pentru siguranţa rutieră