Adama 04 mai 2020
update 6 Jul 2020

AGRO ON: Evoluție prin Asociere în partea de NE a Moldovei

Vineri, 23 martie 2018, la Hotel Internațional, din Iași a avut loc evenimentul „AGRO ON: Evoluție prin asociere“, care face parte din inițiativa „Connect Nord-Est“, un proiect amplu al Agenției pentru Dezvoltare Regională Nord-Est organizat în parteneriat cu „Târgul pentru fermieri Agralim“ și Clusterul pentru Agricultură şi Zootehnie „Agro Ferma“, născut din dorința de a aduce laolaltă oameni cu valori și aspirații similare, care cred în puterea comunității și participă colectiv la crearea unui viitor mai bun pentru ei și pentru generațiile viitoare.

Pe durata întregului eveniment cei prezenți au avut ocazia să exploreze avantajele asocierii, să pună bazele unor colaborări benefice pe termen lung cu potențialii parteneri, dar și cu mentori gata să îi ghideze în demersurile lor de a-și uni forțele cu ceilalți și de a-și îmbunătăți profitabilitatea. De asemenea s-au dezbătut diferite probleme privind productivitatea scăzută, capacitatea redusă de investiții și accesul deficitar la piețele de desfacere, cu care se confuntă fermierii. Mai mult decât atât s-a adus în discuție faptul că piața este invadată de oferta agroalimentară europeană, cu care micii producători locali, chiar dacă furnizează produse de o calitate superioară, nu pot concura.

Gândire colectivă, fermieri de succes!

Vlad Gliga, director Dezvoltarea Afacerilor, de la Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est a prezentat în deschiderea evenimentului două povești de succes, care s-au format datorită asocierii unor fermieri, una din Danemarca, respectiv compania Arla și o altă campanie din Olanda, numită Tansan Campina: „Când spun unor fermieri, sunt de fapt peste 100. Avem toate motivele și premizele să facem aceiași pași în acest moment, iar noi asta încercăm să facem, să ajutăm în acest sens. Trebuie înființat un sistem tehnic, format dintr-o structură, în care fermierul să își petreacă ziua doar în ferma lui; acesta nu trebuie să meargă la birou, nu trebuie să facă vânzări, pur și simplu trebuie să facă doar ceea ce îi place, fiind aproape de vitele lui sau de câmpuri, fără a-și părăsi ferma. În schimb, structura, asociația înființată trebuie să se ocupe de tot ceea ce înseamnă vânzarea diferitelor produse în lumea largă și să asigure totodată continuitatea vânzării. Cei prezenți astăzi aici, vor deveni inevitabil ambasadori a condițiilor prin asociere. Astfel, prin puterea și dorința de a-i ajuta și pe alții să gândească într-un spirit colectiv, dar și pentru a crea prosperitate atât la nivel individual, cât și colectiv ne determină să evoluăm. Coordonez de un an și jumătate Direcția Mediului de Afaceri din ADR Nord-Est, timp în care am discutat cu mulți antreprenori. În același timp MADR a încercat să aducă idei inovative din afară și să le dezvolte în regiune, astfel a adus experți din Europa de Vest și nu numai pentru a împărtăși idei de succes și experiențe utile către noi. În cazul nostru, rezultatele au fost sub așteptările noastre și ne întrebăm de ce? Unde este blocajul? De ce noi nu putem evolua la fel de repede ca alte economii? Discutând mai în profunzime, atât cu partenerii noștrii din afară, cât și cu cei de pe plan local, ne-am dat seama că ne lipsește fundamentul, baza de la care au pornit ei acum 100 de ani, iar noi foarte greu facem pași spre aceste direcții, deoarece  fundamentul acesta trebuie să se bazeze pe o gândire colectivă, să existe de asemenea dorința de a ne asocia și a reuni atât puterile, cât și resursele materiale și intelectuale. De abia în acest context am putea să vorbim de idei inovatoare. Pe parcursul vizitelor, în afară am identificat în rândul fermierilor mai multe motive, în vederea asocierii: economice, în cazul fermierilor mici pot economisi mult și se pot dezvolta mult mai repede; de asemenea pot achiziționa utilaje la prețuri mai reduse, iar fermierii care împar costurile, pot cumpăra mai ieftin materie primă și pot vinde mai sigur. Un alt motiv este că faci viață mai ușoară generațiilor viitoare, prin lăsarea moștenire copiilor, iar pentru acest lucru ar trebui să ne străduim puțin mai mult. De asemenea, acolo unde om cu om colaborează, există relație între ei, locul înflorește, ca și omul de o potrivă.“ 

Grupurile de producători au mână liberă de la minister

În panelul de discuții și întrebări, cu tema „Statusul asocierii în România- avantaje și bariere“ , Cristina Fabian, consilier superior, Direcția Generală de Politicii Agricole a fost invitată să ia cuvântul în acest sens: „Global prind lucrurile la nivelul întregii țări, asocierea există și nu există! De asemenea s-au asociat fermierii, dar nu au încredere în aceste asocieri. Care sunt probleme pe care le întâmpină în acest sens? De ce este neîncrederea aceasta în asociere? Legislație există… atât națională cât și europeană. De asemenea avem forme asociate, grupuri de producători, organizații de producători și cooperative agricole. Noi am identificat câteva probleme, pe partea de cooperative, deoarece aici apare acea neîncredere datorită neaplicării de către Ministerul Finanțelor a facilităților fiscale, pe care Ministerul Agriculturii, în urmă cu doi an, respectiv anul 2016 le-a introdus în legea cooperației agricole nr. 566. La acest moment s-a reluat această discuție, la nivelul Ministerului Agriculturii, iar domnul ministru Petre Daea face toate demersurile și vrea să convingă toate forțele din România pentru a se aplica aceste facilități fiscale. Astfel, legea cooperației agricole o să fie încurajatoare pentru asociații. Pe partea grupurilor de producători, respectiv pe partea de legume - fructe, care s-au înființat în perioada 2007-2008, până în 2013, o mare parte dintre ele s-au transformat în organizații de producători, o formă superioară de organizare. În continuare, grupurile de producători se pot forma, deoarece avem legislație în acest sens.“ 

Auchan încurajează producătorii agricoli locali

Din tabăra „nu foarte mult apreciată“ a fost Natalia Nicolae, director Auchan, Iași, care încearcă să dărâme un mit, deoarece: „Auchan își dorește cu adevărat să colaboreze cu producătorii locali. Pentru noi este unul din proiectele strategice de dezvotare la nivel internațional. Avem un interes deosebit de a oferi clienților noștri produse sănătoase, locale și proaspete, dar nu avem cum să obținem astfel de produse, decât luându-le din zona noastră. „Bun, sănătos și local“ este unul din cele patru proiecte strategice Auchan și este o prioritate pentru noi să dezvoltăm parteneriate durabile și câștigătoare cu producăori locali pentru a oferi clienților noștri produse locale. În acest moment, la nivel de Auchan România există un număr de peste 250 de producători locali cu care colaborăm. La nivel de regiune Nord avem 80 de producători locali. Aceștea ne furnizează în jur de 200 de articole, iar cifra dezvoltată de ei din momentul listării și până acum este de 4,7 milioane de lei, la Iași. Sunt niște cifre care arată că funcționează, iar noi colaborăm cu producători locali și sper să fie profitabil pentru ambele părți. Domeniile din care avem producători locali sunt legume și fructe, panificație, lactate, brânzeturi, mezeluri, biscuiți, patiserie, dulcețuri, conserve și orice alt ceva ce este produs local. Avem cea mai mare responsabilitate în fața celor peste 80 milioane de clienți ai noștri, și trebuie să ne asigurăm că punem în circulație produse sigure, de calitate, iar partenerii noștri își tratează angajații și în general societatea în mod responsabil. Noi nu ne dorim să ne asociem cu entități care desfășoară o activitate ilegală.“ 

În regiunea Nord-Est, alocarea financiară disponibilă în cadrul acestui apel de proiecte este de 9,65 milioane euro, iar contribuția programului la finanțarea unei investiții este de maximum 90% din valoarea eligibilă a investiției, în limita plafonului de minimis, de 200.000 euro.

ASOCIEREA cheia spre SUCCES!

Bazele unei asocieri de succes se construiesc din dorința micilor fermieri de a-și depăși condiția și de a-și îmbunătăți profitabilitatea, dar și din deschiderea de a-și uni forțele pentru a fi stăpânii propriului destin.

Prin cooperare, producătorii au acces facil la noi piețe de desfacere, tehnologie, activități de instruire și formare, și numai împreună pot dezvolta o putere de negociere crescută, își pot reduce costurile de producție și pot deveni mai vizibili atât pe piața locală, cât și pe piețe internaționale. În comunitățile agricole, asocierile pot lua diverse forme și mărimi, însă toate au același rol esențial în viata unui producător local deoarece oferă acces la mijloacele și resursele necesare pentru a-și putea susține și dezvolta activitatea. Însa beneficiile asocierii nu se opresc la producători, ci creează oportunități pentru întreaga comunitate locală. Aceasta stimulează producția locală, încurajează consumul de produse locale și susține dezvoltarea locală durabilă.

Beatrice Alexandra MODIGA

GALERIE FOTO