reclama youtube lumeasatuluitv
update 18 Sep 2019

România, numărul 1 în UE la floarea-soarelui

  • Publicat în Actualitate

„România este cel mai important jucător din Europa pe piața florii-soarelui din UE și unul dintre primii trei producători din Europa, după Rusia și Ucraina“, a afirmat dl Jean Ionescu, director de vânzări al DuPont Pioneer România. Conform estimărilor companiei, în ultimul an, în România au fost cultivate cu plante oleaginoase în jur de 1,8 – 1,9 milioane de hectare. Dintre acestea, un milion au fost folosite pentru floarea-soarelui, 750.000 pentru rapiță și 150.000 pentru soia.

„Soia, din păcate, rămâne pentru aproximativ jumătate dintre cei care o cultivă doar un pretext pentru a încasa subvenția acordată. În lipsa irigațiilor, soia nu poate fi o cultură rentabilă“, a mai spus vorbitorul.

O cultură strategică pentru Pioneer

„Pentru compania Dow DuPont, floarea-soarelui este și rămâne o cultură strategică. Este a doua ca importanță în afacerile din Europa, atât ca volum, cât și ca business“, a întărit Thibaut Chirouzes, directorul Diviziei „Produse Oleaginoase“ a Pioneer Europa. Acest lucru se petrece în contextul global al creșterii consumului de floarea-soarelui, atât ca urmare a creș­terii populației, cât și ca efect al apetitului mărit pentru acest tip de ulei, în dauna celor de altă proveniență, a mai arătat domnia sa.

Pornind de la aceste realități, Pioneer a creat un centru de cercetare în domeniul producției de noi hibrizi de floarea-soarelui, la Sevilla, în Spania. „Practic, este vorba despre un accelerator. Dacă în mod natural se pot obține cel mult două generații de floarea-soarelui în fiecare an, acolo putem obține patru“, a explicat Thibaut Chirouzes. Pentru că la Sevilla sunt peste 3.000 de ore însorite pe an (față de, spre exemplu, 2000 în Dobrogea), în serele de peste un hectar este posibilă aplicarea unor tehnologii care să asigure patru culturi de floarea-soarelui pe an. Rezultatul practic este că durata de obținere a unui hibrid nou este redusă de la 5 ani, în cel mai bun caz (medii cu două culturi pe an), la trei ani.

„Suntem interesați de rezultatele pe care le vor da noile tehnologii de editare a genomului, dar, deocamdată, ceea ce producem la Sevilla se obține prin tehnologii clasice. Dar, chiar și vorbind despre tehnologia CRISPR, produsele nu sunt neapărat OMG-uri, conform Directivei 18 a Comisiei Europene“, a ținut să precizeze directorul Departamentului „Oleaginoase“.

DuPont îndeamnă la asocieri

Conducerea Pioneer Romania

Revenind la țara noastră, doamna Maria Cârjă, director de marketing al DuPont Pioneer România, a arătat că una dintre marile probleme de la noi este polarizarea producției între ferme mari și ferme foarte mici. Practic, din cele peste 33.000 de ferme care au cultivat floarea-soarelui cu sămânță Pioneer, 2.000 au lucrat suprafețe mai mari de 100 ha. În schimb, numărul celor care au exploatat terenuri mai mici de zece hectare este de 22.470. „Rezultatele sunt cu atât mai bune cu cât suprafețele sunt mai mari. Doar așa se pot aplica tehnologii avansate, care să conducă la productivități mai mari. Acesta este motivul pentru care ne-am dori ca la anul cele 25 de exploatații cu peste 1.000 ha să se înmulțească, iar cele mai mici să se reducă. Spun aceasta în sensul creării unor asociații, nu în cel al dispariției lor“, a deslușit domnia sa.

În ceea ce privește viitorul, staff-ul Pioneer România promite fermierilor noi hibrizi, ale căror principale calități să fie rezistența crescută la mană și toleranța ridicată la lupoaie și secetă.

„Hibridul potrivit, la hectarul potrivit“ este sloganul Pioneer în această privință. Și, ca o dovadă a sprijinului concret pe care compania îl asigură clienților săi, Jean Ionescu a prezentat și sistemul de asigurare împotriva înghețului rapiței, oferit clienților: „Dacă rapița, din diverse motive, se impune a fi întoarsă în primăvară, atunci noi oferim în schimb sămânță de floarea-soarelui necesară reînsămânțării suprafeței respective.“

Alexandru GRIGORIEV