Articole revista 16 Iunie 2014, 16:22

O iniţiativă World Vision România - MADE IN RURAL

Scris de

Puţine proiecte reuşesc să provoace implicare civică în comunităţile rurale româneşti. Poate mai îngrijorător este însă faptul că tot mai puţine programe abordează concret şi în mod specific nevoile de dezvoltare ale acestor comunităţi. De peste un deceniu şi jumătate Fundaţia World Vision România se implică în comunităţi săteşti din opt judeţe ale ţării. Cea mai recentă iniţiativă a fundaţiei se numeşte MADE IN RURAL şi reprezintă un program de dezvoltare economică rurală prin revitalizarea tradiţiilor populare şi exploatarea potenţialului economic nonagricol.

Multe dintre companiile mari care activează în spaţiul rural – de la producătorii tehnologiilor de protecţie a culturilor agricole, producătorii şi distribuitorii de utilaje agricole şi până la presa de profil sau marile festivaluri din domeniu – îşi dezvoltă afacerile în România în acord cu nevoile comunităţilor în care activează, însă se adresează preponderent problemelor de ordin economic ale regiunilor.

Adevărul este însă că un set de analize economice şi grafice de predicţie nu oferă o imagine de ansamblu asupra potenţialului unei comunităţi. World Vision a înţeles acest lucru şi a pornit o serie de iniţiative prin care să aducă în acord potenţialul concret al oamenilor care trăiesc în spaţiul rural cu nevoile şi exigenţele pieţelor. Programul MADE IN RURAL, lansat pe 29 mai la Muzeul Ţăranului Român din Bucureşti, vizează dezvoltarea economică rurală prin revitalizarea tradiţiilor populare şi exploatarea potenţialului economic nonagricol.

Despre World Vision România

World Vision este o organizaţie creştină, care desfăşoară programe de intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare comunitară şi advocacy, punând în centrul activităţii bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile rurale, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Inspiraţi de valori creştine, World Vision lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. În 23 de ani de prezenţă în România organizaţia se mândreşte cu faptul că a ajutat peste 350.000 de copii şi adulţi, în 200 de comunităţi din 8 judeţe.

World Vision România îşi doreşte şanse egale pentru copiii de la sate şi de la oraş. De aceea derulează în comunităţile rurale programe de lungă durată pentru educaţie şi reducerea abandonului şcolar, sănătate şi protecţia copilului, agricultură şi dezvoltare rurală. Copiilor li se facilitează astfel accesul la educaţie formală şi informală şi la condiţii de viaţă mai bune prin dezvoltarea comunităţilor în care trăiesc.

Organizaţia îşi propune de fiecare dată să devină partenera comunităţilor în scopul de a le împuternici să se autosusţină, să ofere bunăstare copiilor şi familiilor. Sunt susţinute asociaţiile comunitare şi grupurile de iniţiativă, se urmăreşte creşterea comunitară şi stimularea implicării în dezvoltarea comunităţilor. Lucrăm cu asociaţii constituite legal, şi, de asemenea, cu grupuri informale de copii, tineri şi adulţi cu iniţiativă şi entuziasm.

Proiectul MADE IN RURAL

World Vision România va ajuta aproape 1.900 de oameni să dobândească o calificare sau să deschidă mici afaceri în domeniile meşteşugurilor şi turismului rural.

În cadrul evenimentului de lansare au fost prezente şi organizaţiile partenere în proiect, şi anume Asociaţia pentru Sprijinirea Dezvoltării Rurale ASDR Dezmir şi Ascendo SRL şi reprezentanţi ai autorităţilor din comunităţile rurale vizate, ai AJOFM Ilfov.

„Scopul demersului nostru este să reducem dependenţa de agricultura de subzistenţă a familiilor din mediul rural şi să le sprijinim să îşi diversifice veniturile. Proiectul MADE IN RURAL valorifică potenţialul identificat prin desfăşurarea în ultimii doi ani a programelor Atelierului de meşteşuguri. Am suplimentat activităţile de formare profesională cu un curs în domeniul turismului şi am adăugat o campanie de conştientizare, consiliere şi mediere, astfel încât să ajutăm cât mai mulţi oameni să îşi găsească mai uşor de lucru“, a declarat Adrian Secal, managerul proiectului.

Proiectul MADE IN RURAL se desfăşoară în perioada 1 aprilie 2014 – 31 septembrie 2015 în judeţele Alba, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Constanţa, Cluj, Dolj, Harghita, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Sibiu, Vaslui şi Vâlcea. Aproape 1.900 de persoane din mediul rural vor participa gratuit la sesiuni de informare, conştientizare, calificare, consiliere şi mediere profesională.

Campaniile de informare şi consiliere debutează în luna iunie 2014 în cele nouă judeţe vizate prin proiect şi, în funcţie de rezultatele procesului de mediere, participanţii vor fi înscrişi la cursuri de formare în ţesătorie manuală sau lucrător în pensiune turistică.

După faptă, şi răsplată

În partea a doua a proiectului oamenii instruiţi în prima etapă vor putea urma cursuri de competenţe antreprenoriale şi apoi pot concura într-un concurs de planuri de afaceri. Cele mai reuşite 200 de proiecte create de ei vor fi premiate, astfel încât să poată fi transformate în realitate. 

În etapa finală a proiectului vor fi create şase ateliere meşteşugăreşti în care beneficiarii dornici să înceapă o mică afacere îşi vor continua activitatea dispunând gratuit de toate resursele necesare. Sustenabilitatea acestor eforturi va fi asigurată şi prin înfiinţarea unei reţele de cooperare şi bune practici prin intermediul căreia micii întreprinzători vor putea să facă schimb de experienţă şi să contureze o strategie comună de dezvoltare.

Fundaţia World Vision România desfăşoară iniţiativa MADE IN RURAL în cadrul Programului pentru agricultură şi dezvoltare economică, care promovează investiţiile în capitalul uman din mediul rural cu scopul dezvoltării economiei locale competitive, sustenabile pe termen lung şi în acord cu valorile şi tradiţiile locale.

Mai multă măiestrie, mai multe oportunităţi

Pomeneam în startul acestui articol abordarea predominant economică a marilor companii în comunităţile în care se implică. Afirmam şi că World Vision România vine în întâmpinarea nevoilor concrete ale oamenilor din spaţiul rural. Pentru a conchide, adresez o invitaţie celor interesaţi să participe sau să contribuie la acest proiect: intraţi pe www.worldvision.ro, intraţi în contact cu reprezentanţii organizaţiei şi aflaţi ce puteţi face în mod concret pentru bunăstarea dumneavoastră, a comunităţii sau a companiei pe care o reprezentaţi.

Ţin să subliniez faptul că de pe urma dezvoltării meşteşugurilor şi serviciilor de calitate în spaţiul rural pot să profite şi marile companii, prin acordarea mesajelor mărcilor proprii cu realităţile comunităţilor rurale, dar şi, spre exemplu, prin invitarea specialiştilor World Vision şi a beneficiarilor proiectelor la discuţii sau chiar – de ce nu? – pentru a face demonstraţii de meşteşug tradiţional românesc în cadrul marilor evenimente şi festivaluri înrădăcinate în satul românesc.

Sorin STAICU


Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Copyrights © Lumea Satului

Redacţia:

Str. Moineşti nr. 12, Bl. 204, Sc. A, Ap. 4, sector 6, Bucureşti.
Pentru corespondenţă: OP 16, CP 39.
Tel/fax.: 021.311.37.11;
ISSN 1841-5148

Marketing, abonamente, difuzare
Tel: 031.410.07.45
- Nicusor Oprea Banu – 0752.150.146, 0722.271.338;

Compartiment financiar
– dr. Niculae Simion – 0741.217.627

Editura: ALT PRESS TOUR Bucureşti